Forms die zichzelf aanvullen - Ziektebestand - export XML

Status
Niet open voor verdere reacties.

Waldorf79

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2011
Office versie
magDer
Heren met acces-kennis,

Ik zou het enorm apprecieren mochten jullie even met mij kunnen meedenken.
Het lijkt simpel, maar vermits ik een noob ben in acces en zeker SQL had ik graag wat medewerking verkregen hier...

Project: Database voor ziektemeldingen

Situatie: Momenteel heb ik toegang tot 1 tabel die mij nuttig lijkt. Deze tabel bevat de volgende intressante velden: personeelsnmr, naam, voornaam, straat, nmr, postcode, gemeente.

Wat ik wil bereiken:
- Een Form waarin ik via dropdown menu ofwel personeelsnmr, ofwel naam kan selecteren, die velden dienen met mekaar verbonden te zijn, maw als ik een personeelsnmr selecteer moeten naam en voornaam verschijnen, als ik de naam selecteer moeten enkel de voornamen die bij deze naam horen selecteerbaar zijn en na ingave ook automatisch het personeelsnummer worden ingevoegd.

- In diezelfde Form moeten velden voorzien worden 'van' 'tot' 'aard' bvb van 01/01/12 tot 31/01/12 aard: Ziek/Arbeidsongeval/Bevallingsverlof/... (ook drop down)
Na aanvulling vd periode zou automatisch ook het aantal kalenderdagen van afwezigheid moeten berekend worden in een apart veld.

- Deze gegevens dienen allemaal samen ge�xporteerd te kunnen worden (enkel de records die vandaag zijn aangemaakt) naar een xml-file inclusief de adresgegevens en de aanmaakdatum vh record.

Heeft er iemand toevallig al een soortgelijke db gemaakt?
Of kan iemand me aub op weg helpen?
Liever geen SQL-codes, ben hier nl geen held in, maar als het echt niet anders kan natuurlijk...

Alvast bedankt.

lees even hoofdstuk 8 van Access voor beginners over die keuzelijsten, volgens mij zoek je het in die sferen.

SQL wordt aangemaakt zodra je een query ontwerpt in het query venster. Die code hoef je verder niet te zien, als je dat niet wilt.
Als ik je vraag lees, wil je wel op verschillende manieren kunnen zoeken naar een persoon (voornaam, personeelsnummer) maar zijn alle zoeklijsten (keuzelijsten) gebaseerd op hetzelfde veld, namelijk Personeelsnr. Dat is namelijk uniek, en één nummer zal dus altijd naar één persoon leiden. Ergo: als je keuzelijsten maakt met de wizard waarin je steeds het zoekveld dat je wilt gebruiken vooraan zet, en je koppelt al die keuzelijsten aan het veld personeelsnr, dan ben je al waar je wezen wilt. Als je namelijk in één van de keuzelijsten iemand opzoekt, dan worden de overige keuzelijsten gelijk gevuld, omdat ze aan hetzelfde veld zijn gekoppeld. Een opmerking als:
als ik de naam selecteer moeten enkel de voornamen die bij deze naam horen selecteerbaar zijn
zal dan ook wel een begripsfoutje zijn, want bij het kiezen van een naam hoort maar één personeelsnr, en je ziet dus ook maar één voornaam.

Op zich is het invullen van twee datumvelden ook niet zo'n probleem; als je in Access aangeeft dat het veld wordt gebruikt voor datums, krijg je bij activeren ervan een kalendersymbool te zien, die op zijn beurt de DatePicker activeert waarmee je een datum kunt kiezen. Iets anders wordt het berekenen van de afwezigheid.

Daarbij komen twee vragen naar boven: worden de velden [Van] en [Tot] altijd tegelijkertijd ingevuld? Ik kan mij voorstellen dat bij ziekte de Tot datum lastig kan zijn. En wil je bij de berekening rekening houden met feestdagen en weekends, en eventueel het werkrooster van de medewerker?

Een export naar een xml file is wel te doen, maar als je een import kunt maken op basis van een csv bestand is dat een stuk simpeler. De meeste programma's accepteren dat ook bij import.

Volop aan het grasduinen in Hoofdstuk 8...

Toch even antwoorden op de reactie van Octafish.

- klopt. Personeelsnummer is uniek en heeft dus 1 naamwaarde en 1 voornaamwaarde
- Het begripsfoutje is geen foutje. Het kan bvb zijn dat persnmr 22 WILLEMS GEERT is en persnmr 23 WILLEMS KOEN is. Als ik in dat geval bij naam WILLEMS selecteer, zou ik de keuze tss 22 en 23 moeten krijgen en dus Geert of Koen.
- Datumgegevens: Veld van en tot worden meteen ingevuld. Indien er een verlenging op de afwezigheid plaatsvind wordt dit als nieuw record ingevoerd. Bedoeling is momenteel enkel de kalenderdagen te tellen.
In een latere fase zou dit idd aan een werkrooster moeten kunnen gekoppeld worden om dan de effectieve gemiste arbeidsdagen te kunnen rekenen, maar laat het ons om te beginnen nog niet zo complex maken mss? ;)
- de XML of CSV-export is ook in latere fase pas van toepassing, ik vermoed dat beiden niet zo omslachtig zijn eens de db degelijk op poten staat?

Het kan bvb zijn dat persnmr 22 WILLEMS GEERT is en persnmr 23 WILLEMS KOEN is. Als ik in dat geval bij naam WILLEMS selecteer, zou ik de keuze tss 22 en 23 moeten krijgen en dus Geert of Koen.
Dat is wel te maken (met de techniek uit hoofdstuk 8) maar waarom zou je dat doen? In een keuzelijst waarin je de (achter)naam kiest zet je natuurlijk ook de voornaam, zodat je gelijk de juiste persoon vindt. Ik zou daar althans (on the off chance dat er tientallen jansens rondlopen) geen aparte gekoppelde lijsten voor maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan