• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule 1 Competitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ikkuh2016

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2016
Berichten
8
Goede Middag beste Forumleden / Helpers,

Sinds jaar en dag doe ik mee aan de jaarlijkse Formule 1 competitie waarbij je een team kun samenstellen
bestaande uit 2 Coureurs, 1 Chassis en 1 Motor met daarbij de beperking dat je niet meer mag uitgeven dan
een bepaald bedrag bij aanvang van de competitie en je slechts 1 onderdeel van een Formule 1 team mag
inzetten. Tot nu toe heb ik mijn keuze een beetje bepaald op basis van wat handmatige team samenstellingen
en berekeningen.

Ik vroeg me dan ook of je d.m.v. Excel ook zoiets kon maken waarbij alle mogelijkheden binnen de voorwaarden
op een rijtje zou kunnen krijgen waarbij je dan zelf de keuze maakt voor welke samenstelling je uiteindelijk kiest.

Ik kan redelijk met Excel overweg en maak regelmatig gebruik van formules en functies. Heb echter geen idee of
datgene wat ik graag zou willen wel hiermee kan hiermee of dat VBA ingezet zou moeten worden.

Dat laatste is wel een probleem omdat ik daar niet in thuis ben. Kan wel een macro opnemen en wat kleine aanpassingen
doen maar echt code schrijven gaat hem niet worden.

Wie zou me hiermee kunnen en willen helpen.

Alvast bij voorbaat mijn hartelijke dank.

mvg / Ikkuh2016
 
Kan je een voorbeeldje plaatsen met wat je nu al hebt?
 
Volgens mij een leuke puzzel. Even voor mijn beeldvorming:
Per team is het budget 100? Als ik Lewis Hamilton kies dan blijft er nog 42 van het budget over. Doe ik daar de goedkoopste motor en het goedkoopste chassis in dan blijft er nog 10 over van het budget en kan ik dus geen tweede coureur kiezen?
 
Klopt, Budget is maximaal 100, dus minder mag ook hi. Er moeten 4 onderdelen gekozen worden. De duurste Coureurs en Chassis en Motoren zijn dus bij de start niet mogelijk. Gedurende het spel kun je geld verdienen met de klasseringen en daardoor steeds een beter team samenstellen.

Het zou mooi zijn om eventueel per onderdeel te kunnen bepalen welke samenstellingen er allemaal mogelijk zijn. Gedurende de competitie zou het fijn zijn om dan het max budget te kunnen verhogen of verlagen hi om steeds per volgende ronde de mogelijke teamsamenstellingen te kunnen bepalen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd.
 
Nog even een niet onbelangrijke aanvulling. In bovenstaand bericht waarin je het goedkoopste chassis en motor kiest en nog 10 overhoudt gaat niet op omdat je geen 2 onderdelen van 1 team mag kiezen. In dit geval dus beiden van Manor. Voor 1 van beiden had dus het op 1 na goedkoopste onderdeel gekozen moeten worden.
 
Maak er eens een helder verhaal van met dito voorbeeld. Volgens mij is het alleen via VBA op te lossen.

Twee coureurs van hetzelfde team mag dan ook niet? Hoe en waar komen de extra verdiensten terecht? In het voorbeeld staan vier teamsamenstellingen terwijl het maar om één team gaat dat je steeds wil optimaliseren? Moet deze opzet behouden blijven of mag het grondig op de schop?
 
Als nieuwkomer hier op het forum zal ik proberen of ik je vriendelijk verzoek kan honoreren. De opzet mag indien nodig grondig op de schop.

Volgens mij had ik in m’n eerste post al aangegeven dat er maar 1 onderdeel per team ingezet mag worden. Dus 2 Coureurs van hetzelfde team mag niet. In het voorbeeld staan 4 teamsamenstellingen om even aan te geven dat ik het op die manier handmatig doe.

Wat is graag zou willen is niets meer of minder dan dat er op basis van de teamgegevens zoals die op het eerste blad staan een overzicht samengesteld wordt van alle mogelijke teamsamenstellingen binnen een bepaald budget, rekening houdend met de beperking dat er slecht 1 onderdeel per team ingezet mag worden. De invoervelden zouden dan in mijn optiek het totaal budget en een team- onderdeel kunnen zijn. Ook de mogelijkheid om een totaaloverzicht gebaseerd op alle teamonderdelen zou handig zijn.

Wat is het totaalbudget:
Nu nog 100 maar varieert per Grand Prix. Afhankelijk van gewonnen prijzen geld. Ook de waarde van de verschillende teamonderdelen en fluctueert en is ook afhankelijk van de resultaten per Grand Prix. Die informatie haal ik na elke Grand Prix op van het online spel en voer ik dan in blad 1 in.

Gekozen onderdeel : Coureur 1 of 2 of Chassis of Motor
Alle onderdelen : Totaaloverzicht van alle mogelijkheden binnen het budget.

http://www.f1tm.nl/spelregels/

Bekijk bijlage F1-2016-2.xlsx
 
Was even nieuwsgierig of er nog een reactie na mijn laatste post was gekomen maar dat was niet het geval.

Mag / moet ik ervan uitgaan VenA dat jouw opmerking in je laatste post dat het alleen via VBA is op te lossen
betekent dat je er verder niet meer mee bezig bent of ben ik te voorbarig en ongeduldig:rolleyes:
 
Ik waag een poging.
Voer de macro uit met ALT-F8 -> tsh
Uitvoer op Blad2
 

Bijlagen

  • F1-2016.xlsm
    21,6 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Hallo Timshel,

Hartelijk dank dat je de uitdaging hebt opgepakt. :thumb:

Dit is een hele goede poging en doet bijna wat ik in gedachten heb.

Er gaat nog iets niet helemaal goed. Als ik bv. op blad 2 een filter
instel en selecteer als 1e coureur Max verstappen dan heb ik bij
bij de motor keuze nog steeds de Toro Rosso - Ferrari.

Dit zou niet moeten kunnen aangezien beide onderdelen van 1 team zijn.
Voor zover ik het heb kunnen zien gebeurt dat alleen als de teamwaarde
onder de 100m komt.

Verder zou het prettig zijn als ook de waarden van de respectievelijk onderdelen
nog even zichtbaar zijn in de kolom naast de onderdelen op blad 2.

Verder niets te zeuren en ben er zeer content mee !
 
Nou heb ik dus echt de ballen verstand van autoracen. Qua sport vind ik ijsdansen wel leuk maar de 'teams' die je in je voorbeeld noemt, Williams, Force India etc., zeggen mij weinig.
Om te snappen wat er fout gaat raad ik je aan je te verdiepen in het programmaatje dat ik gemaakt heb. Bij het vergelijken van teams binnen een combinatie van onderdelen wordt gekeken naar het eerste tekstdeel (het tekstdeel voor de eerste spatie).
Bijvoorbeeld Filipe Nasr zit in team 'Sauber F1 team'. Het eerste tekstdeel is 'Sauber'. Dit mag niet gecombineerd worden met Chassis 'Sauber C35'.
Dit algoritme gaat mis bij Scuderia Ferrari en Scuderia Toro Rosso. Hier zou eigenlijk gekeken moeten worden naar het 2e tekstdeel. Ik heb in versie 2.0 een workaround gemaakt voor teamnamen beginnend met 'Scuderia', maar houd rekening met dit algoritme als je in de toekomst teams wijzigt of toevoegt. Plaats een uniek tekstdeel vooraan.
 

Bijlagen

  • F1-2016.xlsm
    22,2 KB · Weergaven: 62
Ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil. In mijn optiek een soort getrapte validatie? Daarnaast wijzigen jouw voorbeeldjes qua lay-out wat het ook niet duidelijker maakt. Wil je een lijst van alle combinaties die mogelijk zijn of wil je jouw team samenstellen obv wat mogelijk is? In het voorbeeldje iets wat ik denk dat jij wil. Selecteer in de tab Team!A8 een coureur en je zal zien dat er in de tab 'Tbl' in een aantal tabellen een "*" komt te staan in de kolom 'gebruikt'

Obv van deze kolom zijn er wel nieuwe filters in te stellen (validatielijsten te maken) Maar daar ga ik niet aan beginnen.
 

Bijlagen

  • F1-2016.xlsb
    24,1 KB · Weergaven: 60
@ VenA

Het zal aan mijn onvermogen tot helder en duidelijk uitleggen liggen maar dit was idd niet wat ik bedoelde.
Ziet er gelikt uit maar was inderdaad op zoek naar een lijst van alle combinaties die mogelijk zijn.
Filters kan ik er dan zelf wel op loslaten. Wat Timshel heeft gemaakt was hetgeen ik naar op zoek was.

@ Timshell

Dank voor je aanpassing en zal me er in de loop van de dag weer even in verdiepen en kijken of ik je
uitleg en aanpassing kan volgen en dus begrijp.:)

Voor nu nu beiden bedankt voor de geleverde inspanningen en moeite die het tot nu toe heeft gekost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan