• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule 1 poule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwkomer1973

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
11
Goedemorgen,

Met het zoeken op internet kwam ik dit forum tegen en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Ik heb gezocht op dit forum maar kan het antwoord op mijn vragen helaas niet vinden (of ik heb verkeerde zoektermen gebruikt).
Met een aantal vrienden hebben we iedere formule 1 race een poule. Hierbij moeten we aangeven welke rijders er op de 1e vijf plekken eindigen in de kwalificatie en in de race. De punten zijn als volgt verdeeld:

1e plaats: 12 punten
2e plaats: 8 punten
3e plaats: 6 punten
4e plaats: 4 punten
5e plaats: 2 punten

Rijder wel in de top 5 maar niet op de juiste plaats: 1 punt.

We rekenen nu alles handmatig uit maar volgens mij zou zoiets ook automatisch moeten kunnen. Ik werk soms met Excel maar ben zeker niet op de hoogte van alle mogelijkheden die er zijn.

In bijgevoegd bestand heb ik een opzet gemaakt. Mijn vragen:

- Als ik in de cellen G4 t/m G8 en de cellen G11 t/m G15 de uitslag invul zou het zeer handig zijn als de punten automatisch berekend worden volgens bovenstaande puntentelling (en vooral die ene punt indien een rijder wel in de top 5 eindigt maar niet op de juiste plek is voorspeld). Is dat mogelijk en zo ja, wat is hiervoor de formule?
- Is het mogelijk dat er automatisch een klassement wordt gemaakt als de uitslag wordt ingevuld (cellen F21 t/m F23 en G21 t/m G23)? Degene met de meeste punten bovenaan. Indien er deelnemers hetzelfde aantal punten hebben maakt de volgorde waarin ze genoemd worden niet uit.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Formule 1.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 125
In bijlage een optie. Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Formule 1 (AC).xlsx
    17,5 KB · Weergaven: 136
Toch nog een paar vragen

Nogmaals dank voor de hulp. Ik ben er een aardig eindje mee gekomen. Zie de bijlage.

Ik heb nog een aantal vragen waar u me hopelijk mee kunt helpen:

In het tabblad 'kwalificatie' en het tabblad 'race' komt de waarde '0' te staan zolang er nog geen voorspelling is ingevuld. Is er een formule die er voor zorgt dat deze velden leeg blijven als er nog niets is ingevuld?
In het tabblad 'kwalificatie' en het tabblad 'race' worden er reeds punten ingevuld. Ik heb de formule uit uw voorbeeld aangehouden volgens mij. Bij u staan er geen punten. Enig idee hoe dit kan?
In het tabblad 'klassement' wordt het klassement niet automatisch opgemaakt terwijl de formule uit het voorbeeld is overgenomen. Enig idee hoe dit kan?

Alvast hartelijk dank voor de reactie!
 

Bijlagen

  • Origineel_0.1.xlsx
    130,9 KB · Weergaven: 59
Code:
B7: =IF(Voorspellingen!B7="";"";Voorspellingen!B7)
C7: =IF(B7="";"";(B7=$B37)*$C37+COUNTIF($B$37:$B$41;B7)-(B7=$B37))
verander de formules eens voor deze


Voor het opmaken van een klassement heb ik graag dat je een groot aantal uitslagen invoert dan kan ik beter zien waar het verkeerd gaat.
 
Goedemiddag Popipipo,

Hartelijk dank voor je bericht. Ik heb het in het bestand verwerkt.

In de bijlage de nieuwste versie. Ik heb bij iedereen uitslagen ingevuld. Het sorteren lijkt te werken alleen komt deelnemer 8 niet voor?!?!? Heel vreemd.

Daarnaast nog een nieuwe vraag. Als ik bij de race 3 punten ipv 1 punt wil geven aan een rijder die wel in de top5 eindigt maar niet op de juiste plaats staat. Wat moet er dan aangepast worden?
 

Bijlagen

  • Origineel_0.2.xlsx
    133 KB · Weergaven: 27
In tabblad 'race' formules gezet in de gele cellen.
In tabblad 'klassement' de punten even omgezet naar meer decimalen.
En de formules aangepast, het probleem was dat deelnemer 3 en 8 beide 0 punten hadden gescoord.
In je definitieve bestand kun je de decimalen weer weg halen via celformaat
 

Bijlagen

  • Origineel_0.3.xlsx
    130,1 KB · Weergaven: 120
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan