• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule aantal binnen datum bij bepaalde voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

roontje

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Heren

ik heb een formule die het aantal datums in een kolom ('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113) telt in een bepaalde periode (bijv. D28 = 1-09-09 en D29 = 31-01-2010)

=SOMPRODUCT(('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113>=D28)*('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113<=D29))

nu wil ik hier nog een voorwaarde (richting/opleiding) aan toevoegen die in een ander kolom staan. Zodat ik kan zien hoeveel leerlingen in een bepaalde periode waar vandaan komen...

Iemand enig idee?

Gewoon je formule uitbreiden met de nieuwe voorwaarde waar opleidingbereik = bereik met richting/opleiding en vergelijkingcel=gewenste richting/opleiding bv D30
Code:
=SOMPRODUCT(('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113>=D28)*('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113<=D29)*('oude deelnemers Maastricht'![COLOR="red"]opleidingbereik[/COLOR]=[COLOR="red"]Vergelijkingcel[/COLOR]))

Laatst bewerkt:
ik heb nu:

=SOMPRODUCT(('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113>=D28)*('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113<=D29)*('oude deelnemers Maastricht'!L3:L113="*Z&W*"))

maar op de een of andere manier komt er voor alle opleidingen 0 te staan, welke onjuist is.

oude deelnemers Maastricht'!L3:L113 is de lijst waarin de opleidingen staat, bijv Verpleegkundige (Z&W). Het enige wat excel moet doen is tellen hoevaak Z&W voorkomt binnen een gegeven tijdsperiode.

suggesties?

ik heb elders verder gezocht. Heeft het met het feit te maken dat SOMPRODUCT niet-numerieke matrixgegevens als nullen beschouwt????

Hoe kan ik dit dan oplossen. Ik heb het gevoel dat ik er dicht bij zit... ik zal waarschijnlijk een andere functie moeten gebruiken. Wie weet welke?? AANTAL.ALS?

Dit zou ook moeten lukken
Code:
=SOMPRODUCT(('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113>=D28)*('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113<=D29)*(--(rechts('oude deelnemers Maastricht'!L3:L113;5)="(Z&W)")))

voor Z&W lukt het, maar wanneer ik deze kopieer voor Techniek en verander de formule in:

=SOMPRODUCT(('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113>=D28)*('oude deelnemers Maastricht'!I3:I113<=D29)*(--(RECHTS('oude deelnemers Maastricht'!L3:L113;8)="(Techniek)")))

werkt het niet meer. Ik heb het aantal tekens aangepast.

Je moet de haakjes meetellen dus 8 aanpassen naar 10

ja idd, niet goed gekeken....maar het lukt. Dankjewel.

vind het btw wel omslachtig met die tekens. Is het niet mogelijk met bijv. *Techniek* zodat excel automatisch alle woorden techniek telt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan