• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule afronden excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik probeer wat cijferlijsten te maken. Hier gebruik ik de formule GEMIDDELDE voor.
Tot zover lukt het me wel.... MAAR..

Wanneer een cijfer afgerond wordt naar 10 mag dit niet. De 10 mag alleen maar een 10 zijn als er ook alleen maar 10-en gehaald zijn. Al het overige, 9,5 - 9,6 - 9,7 - 9,8 - 9,9 moeten worden afgerond naar een 9. Wat moet ik dan aan de formule aanvullen?
Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd. In cel F7 moet dus een 9 komen te staan...
Ik hoop dat iemand me kan helpen..

Laatst bewerkt:
Dat zou bv kunnen met de volgende formule:
=ALS(E5<9;AFRONDEN(E5;0);ALS(E5<10;9;10))
Bovendien kleine aanpassing gemaakt, zodat je geen deel#0 foutmelding krijgt wanneer er nog niets is ingevuld.
mvg leo

Bijlagen

Ik heb het probleem zo geïnterpreteerd dat ik dit als formule heb voor F5:

=ALS(E5=10;10;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(E5;0))

Wigi

thanks voor de oplossingen.. kan ik zeker wat mee..
nog 1 vraagje voor leofact:
je noemt een oplossing voor het deel#0 als er niets is ingevuld. In jouw test2 zit deze oplossing niet.. klopt dit? als ik met de vulgreep de formule naar beneden trek en de cijfers voor de nieuwe kinderen even weghaal, krijg ik wel als resultaat deel#0.. dus..? is die oplossing makkelijk?

deel#0.. dus..? is die oplossing makkelijk?
Dat is inderdaad makkelijk, heb het echter alleen in E5 aangepast.
Wanneer je deze doortrekt krijg je de foutmelding niet meer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan