• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule ALS en Verticaal zoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter frem
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

frem

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Hallo,

ik ben qua excel een newbie en heb problemen met de functie ALS en dan Verticaal zoeken.

Ik heb 2 werkbladeren, Dagrooster & Chauffeursgegevens.

Nu wil ik met de functie ALS dat er indien er geen waardes ingevuld zijn dat hij
dan niets invult ipv #N/B.

Dit is de formule van verticaal zoeken:

=VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR)

In de kolom G7:G39 staan dan de gegevens uit het werkblad Chauffeursgegevens kolom 4.

Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Bedankt.

Doe het volgende:

=als(isfout(VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR))

Overigens staan er 2 foutjes in je formule:

- je vult bij de zoekwaarde een bereik in (E7:E39), wat geen zin heeft. Je zoekwaarde is gewoon 1 cel of waarde. Wil je de formule doorkopiëren, haal dan de $ weg.

- als je op de vierde kolom wil zoeken, zoals je in je vraag aangaf, moet je het bereik van het blad chauffeurgegevens uitbreiden van B5:C100 naar B5:E100 en de 2 in de formule vervangen door een 4.

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Nu alleen nog 1 klein dingetje, waar ik niets heb ingevuld komt nu een 0 (nul) te staan,
hoe moet ie weg?

Alvast bedankt.

Nog een ALSje toevoegen is een mogelijkheid, via OF:

=als(of(isfout(VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR)=0);"";VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR))

Nog een ALSje toevoegen is een mogelijkheid, via OF:

=als(of(isfout(VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR)=0);"";VERT.ZOEKEN($E$7:$E$39;Chauffeursgegevens!$B$5:$C$100;2;ONWAAR))

Als je nu deze formule eens bekijkt, dan zie je dat er 3 keer een VERT.ZOEKEN toegepast wordt. En nog met een exacte match, want de laatste parameter is ONWAAR.

Als je nu eens 1 keer de VERT.ZOEKEN in een hulpcel zet, en dan de andere 3 keer aan die cel refereert. Dan bespaar je heel wat bytes en snelheid (als deze formules redelijk wat aantal keren gebruikt wordt). En de formule wordt overzichtelijk. Hulpcel / kolom kan je verbergen.

Wigi

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: "nog een ALSje toevoegen is een mogelijkheid". Jouw oplossing is een andere mogelijkheid. Het ligt helemaal aan de grootte van de spreadsheet, zoals je al zei, en de snelheid van zijn/haar systeem. Gaat het om pakweg 100 zoekregels op een nieuwe pc, dan zal je het verschil niet kunnen waarnemen.

Klopt.

En andere mogelijkheid is Extra > Opties > Weergave > Nulwaarden

uitvinken.

Beide bedankt.

Nog een vraagje, als ik niets in het bereik invul komen in de overige velden ook
#N/B te staan, kan dit ook weg op een manier?

Alweer bedankt.

Zeker. Dat is helemaal een slimme oplossing. :thumb:

Daar ook testen op de voorwaarde. Dat kan alweer met extra VERT.ZOEKEN functies, maar... dit toont nog meer de noodzaak van een oplossing zoals die van mij. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan