formule als.voorwaarden naar VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rietv

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2020
Hallo Toppers,

Ik ben bezig met een programma die vanuit een week nummer diverse gegevens moet ophalen uit verschillende bladen.
Dit zodat ik gelijk kan zien wat ik nodig heb om klaar te zetten/te maken.

Structuur is
  • Diverse tabbladen zoals (voor, hoofd, na, buffet etc) met gegevens zoals het huidige blad bittergarni
  • Tabbladen met weeknummers
  • Vanuit het weeknummer de gegevens ophalen
  • Die gegevens plakken in de kolom i : j vanaf de regel indien links de NAAM is ingevuld
  • Daarna nieuwe regel maken zoals het voorbeeld
Hopelijk is het mogelijk met VBA.
Ik kom gewoonweg kennis tekort om dit voor elkaar te krijgen in VBA.
Dus mijn hoop is op iemand gevestigd die dit voor elkaar zou kunnen krijgen zodat ik de ontbrekende tabbladen dan zelf kan toevoegen.

Ik zie graag jullie reactie tegemoet, Gr CR

Bijlagen

Zet alle gegevens in 1 werkblad.
Gegbruik dan een draaitabel.

Beste SNB,

Naast dat ik gewoonweg niet/onvoldoende bekend ben met het maken van een draaitabel.
Denk ik ook dat het niet allemaal in 1 werkblad past.
Ik heb sowieso circa 10-12 bladen die gegevens bevatten zoals het blad bittergarni.
En wellicht worden die nog meer uitgebreid.
Is ook één van de redenen dat ik de als.voorwaarden niet kan blijven gebruiken vanwege de beperking van 127 geneste functies. En ik heb ook daarnaast 52/53 week pagina's.
Vandaar dat ik mij bedacht of het niet sneller en makkelijker met VBA zou kunnen.
En ik mij tot de knappe koppen van helpmij richt haha.
Maar als je een klein voorbeeld hebt van de draaitabel wil ik mij daar ook graag in verdiepen.
Ik ga er uiteraard vooraf ook nog even zelf naar kijken of ik er enige logica in ziet om dit te gebruiken.

Maar, Ik hoor het graag. gr CR

Begin eens met alle lege regels uit werkblad BITTERGARNI te verwijderen, die dienen mijns inziens geen enkel nuttig doel. En maak van de lijsten op werkblad LIJSTEN tabellen. En ik hoop toch echt dat je geen 52 week-werkbladen in gedachten had. Waarom niet alle hapjes/gerechten op één werkblad met een kolom voor het type gerecht (borrelgarnituur, hoofd, voor etc.).
En werk je voorbeeld op werkblad WEEK20 eens wat verder uit, een stuk of wat reserveringen met niet alleen borrelgarnituren.

Beste Ahulpje,

Zeker een idee om alle bladen zoals opzet BITTERGARNI op 1 blad te zetten en dan met behulp van een extra kolom aan te geven waar het thuis hoort. Dat is geen probleem.

Alleen ik was ervan uitgegaan om te werken met de als.voorwaarden formule.
En kom er nu dus achter dat deze het aantal gerechten niet aan kan.
Vandaar mijn toevlucht tot jullie.

De wijze wat jij aandraagt is zeker een optie, maar hoe ik dan gaat zorgen dat alles blijft staan waar het nu staat. En hoe ik dan alleen de informatie eruit filter die betrekking heeft tot bijvoorbeeld in dit voorbeeld de BUTTERFLY GARNAAL LOS en slechts in dit geval 2 regels. Want dat is ook steeds wat anders. Dat wordt dus nu helemaal een raadsel.

Overigens de reden dat ik het werkblad LIJSTEN niet in een tabel zet, is omdat ik een lege regel erboven wil met gegevens validatie. (ik werk ook met KUTOOLS).
En ja, ik wil zeker 52 weekbladen. De weekbladen print ik uit als PDF op sharepoint voor mijn keukenbrigade om mee te werken in de keuken. Vandaar alle activiteiten die in die week gebeuren moeten per dag op 1 blad (week) per keer. Ik heb het iets verder uitgewerkt in het voorbeeld. Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Ik hoor het graag, Gr CR

Bijlagen

Begin met een juiste struktuur.
Jouw lijst van te bestellen elementen (ID-Naam ) bevat enkelvoudige elementen en samengestelde elementen.
Maak records met bestelID's.
Ieder record bevat: ID, en kolommen voor 15 elementen ; per element het aantal per element, de naam van het element en de naam van het serviesd voor dat element; tenslotte de prijs en de prijs op 10-08-2024.
Door deze opzet kun je gebruik maken van validatielijsten, waardoor je slechts een element hoeft te selecteren en het aantal en het bijbehorende servies automatsich worden toegevoegd.
Dat voorkomt ook invoerfouten als: dubbele spaties, aaantal ipv aantal, kaastengel ipv kaasstengel.
Bij automatisering is het cruciaal dat je konsistent en foutloos gegevens invoert. Daar is nu weinig sprake van.
De aanduidingen als 'tipje', 'bakje', 'los', 'portie' zijn 100% overbodig, omdat deze elementen niet in verschillende vormen besteld kunnen worden.
Er is nog heel veel basaal struktuurwerk te verrichten voordat je überhaupt kunt beginnen aan het invoeren van bestellingen in een apart werkblad (want zo moet dat).
Daar voer je per record het bestelling ID in, de gegevens van de opdrachtgever de datum en het aantal personen per record; vervolgens kies je uit de bestellijst (als validatielijst) het bestellingID. Het programma vult dan alle aanvullende gegevens(aantallen, deelelementen en servies in).Dit alles in een dynamische tabel in Excel, zodat je eenvoudig op opdrachtgever, of datum kunt filteren.
Dan heb je meteen het dag/weekoverzicht dat je de keukenbrigade kunt sturen, of de faktuurgegevens voor de opdrachtgever.
Als je volhardt in het onzalige en overbodige idee van 52 werkbladen is dit mijn alatste reaktie.

Overigens dank voor je opzet, omdat ik dat goed kan gebruiken om anderen te laten zien hoe het nieet moet en hoe het dan wel moet.

Beste SNB,

Ik ga er zeker naar kijken en neem je advies absoluut zeer serieus.
Maar ja, ik heb wel 52 week nummers nodig.
En niet 1 record waar ik steeds de gegevens in moet voeren.
Wij werken echt maanden vooruit, en hebben dus wel degelijk meerdere weeknummers nodig.
Plus, dat de gegevens op de weekbladen regelmatig veranderen, aangevuld of weggehaald moeten worden.
Dus 1 keer invullen en printen en vervolgens alles weer wissen en opnieuw beginnen is gewoonweg niet te doen.
Of begrijp ik de manier wat jij schets nu verkeerd?

Overigens, zijn de elementen tipje, bakje etc wel degelijk los te bestellen.
Heeft te maken met alle sauzen, tapenades en het verschil aan inhoud dus andere prijs etc.
Als voorbeeld: Tipje mayonaise, bakje mayonaise
Dus ik zou daar dus ook allemaal aparte records voor moeten maken.?

Enfin, dank voor je input. En ik ga verder zoeken hoe ik dit kan oplossen op korte termijn.
Hopelijk is er iemand die mij een stuk op weg kan helpen met een min of meer werkend voorbeeld.
Zoals gezegd, ontbreekt mij helaas de kennis om dit zelf (op de juiste wijze) voor elkaar te krijgen.

Iedereen alvast bedankt voor het willen meedenken en helpen.
En ik zie graag jullie reactie tegemoet.

Gr CR

En niet 1 record waar ik steeds de gegevens in moet voeren.
Wij werken echt maanden vooruit, en hebben dus wel degelijk meerdere weeknummers nodig.

Daarvoor heb je een apart blad: bestellingen.
Per bestelling hoort een ID-code van het evenement.
De datum wordt dan automatisch bij iedere bestellingsregel ingevoerd.
Op basis van datum kun je overzichten per evenement, per dag, per week maken.
Een juiste gegevensstruktuur biedt onbeperkte mogelijkheden.

Als ik naar je bestadn kijk ondrscheid ik de volgende gegevenstabellen:

- servies
- produkt (aanta/gewichtl, beschrijving, servies, prijs)
- artikelen (die uit enkelvoudige producten kunnen bestaan, maar ook tot 15 produkten)
- opdrachtgevers
- bestellingen, bestaande uit artikelen, gekoppeld aan produkten, servies en opdrachtgever

Op grond van de bestellingen kunnen evenement-, dag-, weekoverzichten geproduceerd worden.
Ook facturering per evenement is daarmee mogelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan