• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule bepalen rollen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skinny007

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2016
Beste forumleden,

ik heb een blad gemaakt voor berekening van nodige materialen.
Graag had ik voor buizen automatisch de benodigde hoeveelheid laten omzetten in de beschikbare rollen.

vb.
Mijn berekening komt uit op 3340 nodige meters
De buis is beschikbaar op rollen van 120m, 200m, 240m, 320m en 500m.

Ik heb mijn hoofd er al verschrikkelijk veel op gebroken hoe ik dit kan laten berekenen, maar kom niet tot een logische keuze uit.
De formules die me het dichtste in de buurt brachten zouden in dit geval 6 rollen van 500, 1 rol van 320 en 1 rol van 120 voorstellen.
Dit door telkens de rol te nemen die het dichtste bij de overschot ligt.
In het geval van mijn voorbeeld zou ik er echter moeten uit komen dat hij 6 rollen van 500m, 1 rol van 240 en 1 rol van 120 aangeeft.
Bij 3370m zou hij dan 6 x 500 en 2 x 200 moeten voorstellen.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn formules hier voor kan opbouwen.

Alvast bedankt

Dag Cobbe,

bedankt voor je reactie. Ik was hier echter ook al op uit gekomen, al was het met veel langere formules. :p
In jouw voorbeeld heb je voor 3370m 3430m buis terwijl we met 6 rollen 500 en 2 rollen 200 dichter in de buurt zitten (3400)
Ik zou eigenlijk daarheen moeten.

Mocht het eenvoudiger zijn om het benodigde aantal met een formule te beïnvloeden mag dit natuurlijk ook.

Er zijn namelijk van andere gebruikte merken ook andere groottes van rollen.
In dit geval is het verschil niet erg groot, maar voor mijn andere berekening kan het dan weer te veel verschil maken.

Groetjes

Is dit niet goed genoeg?

Zo niet, dan is dit wellicht een oplossing.

Ik heb een tabel gemaakt (A9:F83) van 20 t/m 1500 (veelvouden van 20), met de benodigde rollen.

Het benodigde aantal (A2) wordt eerst afgerond naar boven op een veelvoud van 20 (B2).
Daarvan wordt 1500 afgetrokken, het restant wordt naar boven afgerond op een veelvoud van 500 en gedeeld door 500.
Dan heb je het basis aantal benodigde rollen van 500 (C2).
Van het restant worden de benodigde aantallen in de tabel opgezocht, met dien verstande dat bij het aantal benodigde rollen van 500 meter nog het basis aantal uit C2 wordt opgeteld.

Zodoende kom ik voor 3370 meter op 5 rollen van 500 meter, 2 van 320 meter en 1 van 240 meter = 3380 meter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Marcel,

het is nog niet volledig zoals ik het wil, maar ik denk dat je me alvast op weg geholpen hebt naar de juiste oplossing.
Ik zal hier eerst even mee aan het werk en denk wel dat ik er uit kom.

Alvast bedankt

Tja, de gemiddelde forumbezoeker zal wel denken dat ik knettergek geworden ben om een hele tabel te maken; eigenlijk was ik op zoek naar een patroon als basis voor een formule.
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat je de serie 1020 t/m 1500 kunt herhalen door extra rollen van 500.
En dat heb ik dan ook in de formules verwerkt.

Bij andere rolgroottes (zoals je meldt in post #3), zul je een soortgelijke exercitie moeten doen voor een nauwkeurige uitkomst.

Tenzij zich nog iemand meldt met een betere oplossing natuurlijk.

Ik heb er nu al zoveel tijd in gestoken dat je niet al te veel meer van mij moet verwachten.
Een forum is bedoeld om mensen op weg te helpen; voor kant en klare oplossingen zijn softwarebureaus de juiste instantie.

Hoi Marcel,

zoals ik gezegd had in mijn vorig antwoord was ik je al heel dankbaar dat je mij op weg had geholpen.
Ik heb ondertussen aan de hand van jouw tabel al mijn problemen kunnen oplossen.
Het spijt me dat ik een serieuze vraag hier op het forum had gezet. Ik zal volgende keer een andere weg zoeken om me op weg te helpen.
Mijn idee is wel als het je te veel is om te antwoorden, doe het dan gewoon niet.
Ik had nu eerlijk gezegd na mijn toch positieve reactie niet zo'n negatief antwoord verwacht.

Hier mag een slotje op.

Het spijt me dat ik een serieuze vraag hier op het forum had gezet. Ik zal volgende keer een andere weg zoeken om me op weg te helpen.
Op een forum als HelpMij zijn we uiteraard alleen maar blij met serieuze vragen.... Vooral blijven stellen dus!
Jouw vraag heeft natuurlijk ook een theoretische ondergrond, die bekend staat als het 'Bin packing problem'. Daar kun je best veel over vinden op het WWW.

Hier mag een slotje op.
En dat mag je helemaal zelf doen :).

Nog een andere benadering van het probleem is het Cutting Stock algoritme. Dat lijkt wat meer op pijpen. (kan je heel verkeerd lezen, bedenk ik me nu :) ).

zoals ik gezegd had in mijn vorig antwoord was ik je al heel dankbaar dat je mij op weg had geholpen.

Een kleine tip: als je heel dankbaar ben, begin daar dan je reactie ook mee in plaats van met "het is nog niet volledig zoals ik het wil".
En eigenlijk had je ook helemaal niet gezegd dat je heel dankbaar was. :rolleyes:

Maar gezien de andere reacties, realiseer ik me dat dit ideaal is voor de invoegtoepassing solver (of oplosser in het nederlands).
Ik heb even een model voor de rollensituatie uitgewerkt:
doel: minimaliseren van wat je over houdt
middels: verandering van de aantallen per soort rol
met restricties:
1. max 1 rol van 120 meter (anders kun je 240 nemen).
2. max. 4 rollen van 200, 240, 320 meter (op basis van mijn tabel in de vorige oplossing).
3. hele rollen (integers)
4. Aantallen per rol en wat je overhoudt mag niet negatief worden.

Plaatje:
Rollen-solver.png
Edit: ik had namen gedefinieerd o.a. voor G4 (Over) A4:E4 (AantallenPerRol)

Bestand in bijlage gemaakt met Excel 2007; werkt alleen als je de invoegtoepassing hebt geïnstalleerd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan