• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule beroepskrachtkindratio

Status
Niet open voor verdere reacties.

denkovic

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Beste Lezer,

Ik zou graag een oplossing willen hebben voor het volgend probleem. Zie bijgevoegd het excel-sheet.

Dit betreft een bezettingslijst van een kinderdagverblijf per dag en per leeftijdscategorie.

Bij 0-jarige is het beroepskrachtkindratio: 1 beroepskracht op 3 kinderen
Bij 1-jarige is het beroepskrachtkindratio: 1 beroepskracht op 5 kinderen
Bij 2-jarige is het beroepskrachtkindratio: 1 beroepskracht op 8 kinderen
Bij 3-jarige is het beroepskrachtkindratio: 1 beroepskracht op 8 kinderen

Aantal voorwaarden:
-Getallen worden altijd naar boven afgerond
-Er kunnen maximaal 16 kinderen op de groep
-Er zijn maximaal 4 beroepskrachten per groep nodig

Volgens de rekentool van de overheid https://1ratio.nl/bkr/#/ zou de uitkomst op de donderdag 3,278 en dus 4 moeten zijn.

Ik wil graag een formule om het aantal beroepskrachten per dag te kunnen berekenen.

Ik zie jullie antwoord graag tegemoet.

Bijlagen

Dank voor je reactie. Deze formule had ik al geprobeerd maar het was onjuist. Op de vrijdag komt uit de berekening dat er 3 leidsters nodig zijn. Op de website van de overheid staat dat er maar 2 leidsters nodig zijn.

Ik denk dat het als volgt gezien moet worden:

Bijvoorbeeld de vrijdag.

1. Er zijn 4 kinderen van 0 jaar. Omdat het beroepskrachtkindratio 1 op 3 is, is er 1 leidster nodig.
2. Er zijn dan nog 1 kind van 0-jaar over, 3 kinderen van 1 jaar en 1 kind van 2 jaar.
3. Over punt 2 dient dan een gemiddelde worden bepaald en dit dient dan opgeteld te worden met punt 1

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uiteengezet is.

Ik zie trouwens ook dat je de regels niet geheel juist uitlegt, van 0 tot 3 jaar mogen 10 kinderen op 2 beroepskrachten mag, maar de zwaarte bepaalt uiteindelijk de hoeveelheid beroepskrachten. Je kunt dus niet botweg kinderen delen door een getal, het is afhankelijk van de groepssamenstelling.

Deze code werkt overigens wel

Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(((G6/3)+(((G7/5)+(G8/8)+(G9/8))/1,2));0)

Voor de vrijdag en dan even kopieren naar de vorige. formule staat overigens gewoon op de site

Zo dan:

Als ik op de site die je aanhaalt kijkt is het 0-1 jaar 1 op 3, 1-2 jaar 1 op 5, 2 tot 3 jaar 1 op 6 en 3 tot 4 jaar 1 op 8. Die waarden heb ik gebruikt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En zoals TitaTovenaar al zei: het staat gewoon op de site:

Z = (A + ((B +C + D) / 1,2)), afgerond naar boven.
A = aantal kinderen van 0 tot 1 jaar / 3.
B = aantal kinderen van 1 tot 2 jaar / 5.
C = aantal kinderen van 2 tot 3 jaar / 6.
D = aantal kinderen van 3 tot 4 jaar / 8.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan