• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule cijfer en letter combineren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rens1990

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2016
Berichten
4
Beste allemaal,

Ben redelijk nieuw binnen het gebruik van Excel. Voor mijn werk ben ik een nieuwe planning aan het maken en hierover had ik het volgende idee, wat gelijk mijn probleem is.

Het zou moeten bestaan uit het volgende:

Eerste rij zouden namen komen, (A1 t/mA20) 2e rij het aantal contracturen per maand (B2 t/m B20), alle volgende rijen de dagen van de maand (31 totaal). Op het moment dat ik bijvoorbeeld bij Pietje op de 12e dag van de maand invul dat hij een "BL dienst" werkt, zou dit automatisch van het urentotaal per maand af moeten gaan. Een bl dienst is in dit geval 6u. In de sheet zou ik het dan graag als BL zien, en niet als 6. Zodat dit "rooster" uiteindelijk ook voor mijn werknemers uitgeprint kan worden.

Uiteindelijk heb ik dan voor al mijn personeel over een hele maand overzicht wie hoeveel gewerkt heeft en eventueel teveel of te weinig is ingepland.

Kort: Hoe krijg ik het voor elkaar om in dit geval de term "BL" een vaste waarde van 6 te geven, die automatisch van het totaal wordt afgetrokken maar wel als BL in de sheeft blijft staan.
 
Post eens een voorbeeldbestand.
Hoeveel verschillende codes heb je zo?
 
Welkom hier. Goed gebruik is om een excel-voorbeeldje te plaatsen, i.p.v. een beschrijving of plaatje van een werkblad. Dit werkt veel beter om snel tot een oplossing te komen.

Je kan bijvoorbeeld in je som opnemen:
Code:
=SOM(C1:AG1)-6*AANTAL.ALS(C1:AG1;"BL")

Aangenomen dus dat C1:AG1 de uren bevatten...

Verder haal je volgens mij rijen en kolommen door elkaar. Rij = horizontaal, kolom = verticaal. Je noemt als 1e rij het bereik A1:A20 maar dat is dus een kolom.
 
Laatst bewerkt:
Opzet zou nu in de bijlage moeten zitten. Uiteraard moet er nog een printvriendelijke en wellicht meer overzichtelijke versie in elkaar gezet worden maar hoop dat het idee duidelijk is.

Ik heb de volgende "diensten", met daarachter de uren die ze duren.
V=8,5
L=8
N=7,5
V2=8
L2=8
N2=8
BV=8
BL=6
BV2=6
BL2=7
D=8
D2=6

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Rooster test fake.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 38
Deze heb ik inderdaad door elkaar gehaald. Opzet is inmiddels als sheet toegevoegd. (als het goed is)
 
Kleine toelichting? Wat voor verkeerde informatie?
 
Die in de quote staat natuurlijk.
 
Oeps... mijn eerste oplossing was met matrix-formule. Deze inderdaad niet. :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan