• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule combinatie lijst met matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

kraalie

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2021
Goedemiddag,

Ik wil graag een formule hebben die op basis van een combinatie in een lijst (ja/nee) zoekt in een matrix naar een bepaalde waarde en die waarde dan teruggeeft.
Er dient een formule geschreven te worden die het aantal mensen die hier voor nodig zijn, terug te geven vanuit de matrix op het andere tabblad voor alle mogelijke combinaties

Zie bijlage voor mijn bestand.

Alvast bedankt!

Groet,

Kraalie

Bijlagen

Waarom heten de machines in de tab 'Calculator (IN)' NET1, NET2, etc. En in de tab 'MATRIX' 1NET, 2NET, etc.? Dat maakt het vergelijken wat lastig.;)

Het is een bijzonder onhandige opzet, maar goed... je moet het ermee doen waarschijnlijk.

Geeft dit de gewenste resultaten?
Code:
=INDEX(MATRIX!$B$2:$H$11;ALS.FOUT(VERGELIJKEN(ALS(B12="ja";"Krimp2";ALS(B11="ja";"Krimp1";""))&ALS(B10="ja";"Flow2";ALS(B9="Ja";"Flow1";""));MATRIX!$B$2:$B$11;0);2);ALS(B8="Ja";7;ALS(B7="Ja";6;ALS(B6="Ja";5;ALS(B5="Ja";4;ALS(B4="Ja";3;2))))))

Beide bedankt voor jullie reactie.

@AlexCEL de formule werkt helemaal naar verwachting, helemaal top!

@AlexCEL en VenA; jullie geven beide aan dat je het een onhandige opzet vindt. Ik kan me daar in vinden want je kan inderdaad niet één op één vergelijken maar ik heb dit gedaan om de matrix zelf zo eenvoudig mogelijk te houden. Omdat je met 3 verschillende type machines zit en per type machine een eigen combinatie maakte dit het lastig in mijn optiek. Ik ben dan wel heel nieuwsgierig naar hoe jullie dit opgezet zouden hebben. Kunnen jullie een omschrijving geven?

Ik hoor graag van jullie!

Gr. Kraalie

Ik zou beginnen met de machinenamen gelijk te houden. Voor Excel is NET1<>1NET.

Aangezien er alleen maar 7 en 8 in je tabel voorkomt is deze niet nodig wat mij betreft...
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(B4:B12;"Ja")>0;ALS(OF(AANTAL.ALS(B6:B8;"Ja")>0;EN(OF(B9="Ja";B10="Ja");OF(B11="Ja";B12="Ja")));8;7);0)
Of nog wat compacter:
Code:
=(AANTAL.ALS(B4:B12;"Ja")>0)*(7+OF(OF(B9="Ja";B10="Ja")*OF(B11="Ja";B12="Ja");AANTAL.ALS(B6:B8;"Ja")>0))
Geeft dezelfde resultaten... maar het zal vast dynamischer moeten?

Zijn NET1 t/m 5, FLOW1/2 en KRIMP1/2 allemaal aparte machines? Wat als ze allemaal in bedrijf zijn?

Laatst bewerkt:
Hi AlexCel,

Zijn NET1 t/m 5, FLOW1/2 en KRIMP1/2 allemaal aparte machines?
Ja dit zijn allemaal aparte machines en kunnen onafhankelijk van elkaar aan en uit staan.

Wat als ze allemaal in bedrijf zijn?
Als ze allemaal in bedrijf zijn moet er dus 2 KRIMP en 2 FLOW en 5 NET aan staat dan moet naar cel H11 op tabblad MATRIX worden verwezen.

Volgens deze logica zou de formule opgebouwd moeten zijn

Er moet verwezen worden naar positie in de matrix en niet worden verwezen naar naam.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan