• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

kastje

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
hallo,

Ik ben een werkblad aan het maken zodat ik kan zien wanneer de koe moet kalven. Elke rij krijgt een nummer van een koe. Ik stier de koeien 4 maal. Dus als ik ze de 1x stier op 01/01 vul ik dit in kolom C is ze niet vol wordt ze een 2x gestierd vb op 01/02 in kolom E. Is ze nog niet vol word ze een 3x gestierd en vul ik vb 01/03 in in kolom G. En eventueel een 4x vb 01/04 in kolom I. In kolom L zou ik dan graag de verwachte kalfdatum hebben. Dat is dus vb 01/01 + 8 maanden. Dan zou ze moeten kalven op 01/09. Maar als ze niet vol is stier ik ze een 2x en zou ik graag hebben dat hij die waarde neemt om + 8 maanden te doen enzo verder tot eventueel een 4x. Maar hoe kan ik dat met een formule dan dat als er geen waarde ing kolom I staat hij dan kolom G moet nemen of anders kolomE en anders kolom C.

Alvast bedant

Best Kastje,

kijk eens of je dit bedoelt (zie bijlage).

en toch even rap terug naar de schoolbanken, als je een koe 4 x moet insemineren. :p

Bijlagen

Mijn oplossing in kolom L vereist dat het Analysis Toolpak geïnstalleerd is.
Mocht dat bij jou niet geïnstalleerd zijn (dat is het geval als er bij jou in kolom L geen datums staan, maar #NAAM? of #WAARDE!), kies dan in het menu van Excel: Extra - Invoegtoepassingen, vink aan: Analysis Toolpak, en klik op Ok. Druk dan 1 keer op F9 om het blad bij te werken.

Al hartelijk bedankt voor de reactie.
Ik zal het zeggen tegen mijn man dat hij wat beter zijn best moet doen!;)
Het is eigenlijk nog niet volledig wat ik wou want ik zou graag hebben dat er maar 1 vakje kalfdatum is. Want als ze een 2x moeten gestierd worden doet de verwachte kalfdatum van de 1x inseminatie er niet meer toe.
In bijlage is het al min of meer wat ik in gedachten heb maar het enigste probleem is hier nog dat bij de 1x inseminatie klopt de kalfdatum maar vanaf dat je een datum bij het tweede ingeeft is het fout.

Groetjes

Best Kastje,

kijk eens of je dit bedoelt (zie bijlage).

en toch even rap terug naar de schoolbanken, als je een koe 4 x moet insemineren. :p

hallo,

Ik ben een werkblad aan het maken zodat ik kan zien wanneer de koe moet kalven. Elke rij krijgt een nummer van een koe. Ik stier de koeien 4 maal. Dus als ik ze de 1x stier op 01/01 vul ik dit in kolom C is ze niet vol wordt ze een 2x gestierd vb op 01/02 in kolom E. Is ze nog niet vol word ze een 3x gestierd en vul ik vb 01/03 in in kolom G. En eventueel een 4x vb 01/04 in kolom I. In kolom L zou ik dan graag de verwachte kalfdatum hebben. Dat is dus vb 01/01 + 8 maanden. Dan zou ze moeten kalven op 01/09. Maar als ze niet vol is stier ik ze een 2x en zou ik graag hebben dat hij die waarde neemt om + 8 maanden te doen enzo verder tot eventueel een 4x. Maar hoe kan ik dat met een formule dan dat als er geen waarde ing kolom I staat hij dan kolom G moet nemen of anders kolomE en anders kolom C.

Alvast bedant

Laatst bewerkt:
Kastje,
je vergat waarschijnlijk een Excelbestand mee te sturen.
Heb je de bijlage bij mijn bericht (boven jouw bericht) al bekeken?

Hartelijk bedankt!! Dit is volledig wat ik in gedachten had. Had er al lang naar gezocht maar vond het maar niet!!

Groetjes Kastje

Mijn oplossing in kolom L vereist dat het Analysis Toolpak geïnstalleerd is.
Mocht dat bij jou niet geïnstalleerd zijn (dat is het geval als er bij jou in kolom L geen datums staan, maar #NAAM? of #WAARDE!), kies dan in het menu van Excel: Extra - Invoegtoepassingen, vink aan: Analysis Toolpak, en klik op Ok. Druk dan 1 keer op F9 om het blad bij te werken.

Hier nog een simpele weg naar Rome

Bijlagen

De kortste oplossing lijkt mij deze (in L2): =ZELFDE.DAG(MAX(C2:I2);8)
(waarvoor uiteraard ook Analysysis Toolpak vereist is).
Zie bijlage.

Hoe nu verder?...

Prachtig dat ik dit ben tegengekomen!
Ik ben al langer op zoek naar deze lijst en kwam via een zoekfunctie op dit mooie forum terecht.
Mijn vraag is nu hoe ik de kalfdatum-kolom naar beneden uit kan breiden. Hierbij gebruik ik het bestand van Zapatr met wat aangepaste waardes want een draagtijd van 8 maanden lijkt me erg kort....

Bekijk bijlage Kalfdatum Proef excel.xlsx

Alvast heel erg bedankt, ik ben helaas niet behept met enige kennis van Excel :o dus alle hulp is welkom, had ook al de zoekfunctie gebruikt maar kom er niet achter hoe ik de kalfdatums van de andere koeien te voorschijn kan krijgen...

Mijn vraag is nu hoe ik de kalfdatum-kolom naar beneden uit kan breiden. Hierbij gebruik ik het bestand van Zapatr met wat aangepaste waardes want een draagtijd van 8 maanden lijkt me erg kort....
Zoals je die aanpassing hebt gedaan, dat zou ikniet doen; dat kan veel eenvoudiger.
Zie daarvoor de bijlage bij dit bericht, waarin is uitgegaan van een draagtijd van 9 maanden + 5 dagen (kan natuurlijk eenvoudig aangepast worden). Ik heb - zoals eerder - gebruik gemaakt van de functie =ZELFDE.DAG . In Excel 2003 en eerdere versies is hiervoor vereist dat het Analysis Toolpak geïnstalleerd is (zonodig toevoegen door in het menu te kiezen: Extra - Invoegtoepassingen).

Hoe kopieer je een formule naar beneden?
We nemen als voorbeeld de formule in F2, maar die is reeds naar beneden gekopieerd (t/m F30). Daarom heb ik de formule van F2 ook in H2 geplaatst, zodat je als oefening de formule van H2 naar beneden kunt kopiëren in kolom H. Na oefening, kun je de gegevens in kolom H wissen (of de kolom verwijderen).

- Selecteer H2 door 1 keer op die cel te klikken (geen 2 keer, want dan staat de cursor in de cel en dat mag niet in dit geval). Als je H2 geselecteerd hebt, is de rand ervan omkaderd.
- Plaats de muisaanwijzer op de rechterbenedenhoek van H2. De muisaanwijzer verandert dan van een wit kruis in een zwart kruis. Als het kruis zwart is, druk dan de linkermuisknop in, houd die ingedrukt en sleep de muis zodanig naar beneden in kolom H (niet daarbuiten) tot zover als je wenst, bv.t/m H30. Laat dan de linkermuisknop los. Dit heet: "met de vulgreep naar beneden kopiëren".
Je kunt ook H2 als volgt naar beneden kopieren:
- Selecteer H2.
- Klik in het menu op de knop "Kopiëren" (of kies in het menu: "Bewerken" - "Kopiëren").
- Selecteer de cellen H3:H30 gezamnelijk (door er met ingedrukte linkermuisknop 'overheen' te gaan).
- Klik in het menu op de knop "Plakken" (of kies in het menu: "Bewerken" - "Plakken").
Opm: De cellen in kolom H moeten natuurlijk wel als datum zijn opgemaakt. Door H2 als datum in te stellen, worden tijdens het kopiëren de onderliggende cellen automatisch ook als datum opgemaakt.

NB: Als je een voorbeeldbestand hier op het forum plaatst, plaats het dan als "Excel 97-2003"-bestand, dan kunnen veel meer mensen het openen en dan heb je ook meer kans op goede oplossingen.

Edit: Excel-2007 bestand later toegevoegd, teneinde eventuele problemen bij omzetting 2003-2007 te voorkomen.
Mochten er zich problemen voordoen in de weergave van de resultaten van de formules, dan verneem ik dat graag.

Laatst bewerkt:
Ik heb niets te vinden over iemand anders zijn bestand.
Ik had uw voorstel niet bekeken en had dààrover ook geen oordeel.
Ik gebruikte enkel de verkeerde woorden om te zeggen dat je er dat van kunt maken.

Even goede(of niet) vrienden.

Cobbe

Goedemorgen en bedankt voor de snelle reakties!

Mijn excuses aan Zapatr: ik had een excel bestand van een ander gebruikt, dit ziet er idd. veel eenvoudiger uit, bedankt!
Voor de uitleg moet ik echt even gaan zitten, moet nu eerst de koeien gaan melken en alle dieren verzorgen :)

Cobbe: ik kan het bestand niet openen? Herstel, ik kan het bestand nu wel openen.

Hoe gaat het in zijn werk om een bestand als "Excel 97-2003"-bestand" te plaatsen?

Laatst bewerkt:
Ik heb niets te vinden over iemand anders zijn bestand.
Ik had uw voorstel niet bekeken en had dààrover ook geen oordeel.
Ik gebruikte enkel de verkeerde woorden om te zeggen dat je er dat van kunt maken.
Even goede(of niet) vrienden.
Je mag gerust kritiek hebben op wat ik hier post, als die gefundeerd is dan kan ik daar wat van leren. Zomaar een mening geven mag natuurlijk ook.
Maar om op jouw bestand terug te komen: als belangrijkste verschil met het eerder door mij geposte bestand zie ik louter dat je langere formules gebruikt (niks mis mee uiteraard).
Ik dacht even dat de functie ZELFDE.DAG misschien niet goed overgekomen was, dat gebeurt wel eens als Excel 2003-bestanden in Excel 2007 worden ge-opend. Om dat uit te sluiten heb ik zojuist bij mijn bericht met het Excel 2003-bestand ook een Excel 2007-bestand gevoegd met dezelfde inhoud. Dan kan bij de vragensteller dit probleem zich niet voordoen.

de functie ZELFDE.DAG misschien niet goed overgekomen was, dat gebeurt wel eens als Excel 2003-bestanden in Excel 2007 worden ge-opend

De functie ZELFDE.DAG geeft natuurlijk een keurige korte oplossing, echter ik gebruik hem liever niet omdat deze functie niet automatisch vertaald wordt als je de engelse versie van excel hebt.

Gebuik je het bestand op één pc is het natuurlijk geen enkel probleem maar wordt het op meerdere pc's gebruikt (bv thuis en op het werk) waarvan de taal anders is wordt het wel eens lastig.

Hoe gaat het in zijn werk om een bestand als "Excel 97-2003"-bestand" te plaatsen?
Klik in Excel 2007 op de grote ronde knop linksboven en kies in het dan verschijnende menu:
Opslaan als --> Excel 97-2003 werkmap.
Daarna op "Opslaan" klikken (na eventueel een andere naam ingevoerd en een andere opslaglokatie gekozen te hebben) .

even als ervaringsdeskundige (zie mijn alias) wil ik ook mijn bijdrage geven. Ik zou volgende formule voorstellen in cel F2 en die dan doortrekken naar beneden :
Code:
=ALS(AANTAL(B2:E2);MAX(B2:E2)+285;"")

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan