• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pade13

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Ik zou graag in de eerste kolom de datum automatiseren. Elke dag met uitzondering van de zondag.
Dag, maand, jaar voor elke maand een tabblad. In bijlage mijn excel blad. Alvast bedankt!

Bijlagen

Met in A3 de begindatum zet je in A6 de volgende formule:
Code:
=ALS(WEEKDAG(A3;2)=6;A3+2;A3+1)
En trek deze door naar beneden tot waar nodig.
Let wel op; samengevoegde cellen kunnen problemen veroorzaken, vermijd deze zoveel mogelijk.
Dag, maand, jaar voor elke maand een tabblad. In bijlage mijn excel blad.
Hier heb je een stukje VBA code voor nodig, maar daar ben ik geen held in.

Laatst bewerkt:
met deze formule en een kleine aanpassing van je datum kop met in rij 1 de eerste dag van de maand kun je zo het tabblad als sjabloon gebruiken en voor elke maand allen de cel A1 aanpassen met de juiste maand.

Code:
=WERKDAG.INTL($A$1;(RIJ()-2)/3;11;Feestdagen!$B$2:$B$7)

eventueel zou je ook nog met feestdagen rekening kunnen houden, naast zondagen. Hoewel niet gevraagd heb ik het als voorbeeld wel toegevoegd, je kunt altijd het laatste deel van de formule met verwijzing naar feestdagen weghalen

Bijlagen

Woordje uitleg

Beide formules werken perfect, waarvoor dank! Maar kunnen jullie me uitleggen hoe deze formules werken zo dat in in het vervolg er zelf uitgeraakt.

Jahoor dat kan . zie ook de helpfunctie van excel als geheugensteuntje https://support.office.com/nl-nl/article/werkdag-intl-functie-a378391c-9ba7-4678-8a39-39611a9bf81d

=WERKDAG.INTL($A$1;(RIJ()-2)/3;11;Feestdagen!$B$2:$B$7)
Deze functie berekent het welke datum na X werkdagen wordt bereikt, rekeninghoudend met een weekend samenstelling van je keuze en kan ook rekening houden met feestdagen die geen werkdagen zijn.

begindatum: $A$1
In deze formule de eerste dag van een kalendermaand die wordt ingevoerd in cel A1

dagen: (RIJ()-2)/3
hier vul je in hoeveel werk dagen na de begindatum je wilt uitkomen, omdat dit dus steeds 1 dag meer is heb je en formule nodig om die te berekenen
binnen excel is het gebruik van de functie RIJ() een handig hulpmiddel om een getal per rij steeds met 1 te verhogen omdat RIJ() als uitkomst het rijnummer heeft. In deze formule begint op rij 3 darom trek je 3 af zodat je op 0 uitkomt. En omdat je steeds 3 samengevoegde rijen gebruikt om 1 dag weer te geven moet je ook delen door 3 zodat er op rij 3 0 uitkomt en op rij (6 -3)/3 = 1 uit te komen

weekend 11
dit element in de formule is een lijst voorgedefinieerde waarden 1 geeft een standaard weekend van zaterdag en zondag. 11 is de waarde die aangeeft dat je een weekend hebt die alleen op zondag valt. In de help kun je de lijst vinden van welk getal bepaald hoe het weekend is opgebouwd

feestdagen Feestdagen!$B$2:$B$7
In dit deel kun je een reeks cellen opgeven die ook als niet-werkdag geldt. dus dat zorgt er bijvoorbeeld dat hemelvaartsdag (30 mei) wordt overgeslagen als je deze instelt als feestdag.
DIt deel van de formule is niet verplicht en kun je weglaten als je geen rekening wilt houden met feestdagen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan