• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die onder een voorwaarde zoekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Beste,

Ik heb twee datasets. Eén met transacties van bestellingen van producten op verschillende datums en een andere dataset met de inventaris van die producten op een bepaald moment. Nu wil ik in de dataset van de transacties achter elke transactie zien wat mijn inventaris op dat moment was. Daarvoor wil ik in de dataset van de inventaris dus zoeken onder twee voorwaarden, namelijk:
1) naar de naam van het product, en;
2) naar de meest actuele datum van de inventarisatie die gedaan is op of voor de datum van de transactie.

Welke formule kan ik daarvoor gebruiken? Zie bijgevoegde bestand.

Bedankt voor uw hulp!

Bijlagen

Winterkoning, in de A kolom stonden geen datums (volgens excel) .
die heb ik met "tekst naar kolom" omgezet in datums en dan werkt de formule beter.
deze formule werkt met mijn excel 365
zie grijze cellen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo?
Code:
=ZOEKEN(2;1/(($J$12:$J$32=B12)*($I$12:$I$32<=--A12));$K$12:$K$32)
De waarden in kolom A zijn geen datums, daarom staat er -- voor A12.

Edit: 2 reacties in dezelfde minuut :D

Laatst bewerkt:
Bedankt allebei!

Sylvester, ik heb Excel 2016. De formule toont het juiste resultaat als ik het bestand open, maar als ik er daarna op klik en dan enter, dan krijg ik een foutmelding. Ik zie dat automatisch berekenen uitstond. Zou dat kunnen komen omdat ik niet dezelfde versie van Excel heb als jij?

Alex, de formule toont in eerste instantie overal hetzelfde antwoord (361), maar als ik er dan vakje voor vakje op klik werkt het wel. En als ik automatisch berekenen instel, dan gaat het goed. Ik denk dat ik hiermee uit de voeten kan.

Fijne dag!

Formule in post #2 is alleen voor Excel 365! Dus ja, in Excel 2016 krijg je dan een foutmelding.

Automatisch berekenen aanzetten lijkt me wel handig...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan