• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die overeenkomsten laat zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvangroen

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2008
Ik heb 2 lijsten, 1 van 100.000 nummers en 1 van 50.000, nu wil ik graag een formule die laat zien welke er overeenkomen, zou iemand mij kunnen helpen?

alvast bedankt

Beste rvangroen,

Welkom op dit forum.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
Code:
=VERT.ZOEKEN(). Geeft een foutmelding als het gezochte item niet in de andere tabel staat.
=AANTAL.ALS() geeft nullen als het gezochte item niet in de andere tabel staat.

Zorg er wel voor dat je eerst de unieke waarden hebt gefilterd:
Data > Filter > Uitgebreid filter.

Groeten,
Richard

Laatst bewerkt door een moderator:
nog een x

Ik heb geen idee waar en hoe ik die formule kan invoeren, zou je me nog een stapje dichterbij kunnen helpen? alvast bedankt!

Bijlagen

Beste rvangroen,

Je bent kennelijk een beginner in Excel. Het lijkt mij daarom handig dat je een basis handboek aanschaft, of een Excelcursus on-line volgt. Op mijn eigen site kun je e.e.a. vinden: www.excellerend.nl

Je hebt een tekstbestandje geüpload. Ik neem aan dat je al die nummers dus nog niet in Excel hebt.
Start Excel. (Dit voorbeeld is van Excel 2000. Lijkt op Excel 2003, maar totaal niet op Excel 2007!)
Klik op Data > Externe gegevens ophalen > Tekstbestand importeren.
Zoek de map met het tekstbestand op en importeer het. VOlg de stapen van de Importwizard.

Je hebt dan twee kolommen in Excel.
In cel C2 zet je neer:
Code:
=AANTAL.ALS(A:A;B2)
Vervolgens klik je op het zwarte vierkantje rechteonder cel C1. Alle cellen met een nul betekenen dat er in kolom B een code staat die niet in kolom A te vinden is.
Je zou dit ook andersom kunnen doen met de formule:
Code:
=AANTAL.ALS(B:B;A2)

Wat je dan nog moet doen, is de hele kolom selecteren door op de letter C te klikken met links. Kopieer deze en plak via Bewerken > Plakken Speciaal > Waarden, de uitkomsten van de formules.
Darna klik je op Data > Sorteren om op kolom C (of D) oplopend te sorteren. De bovenste rijen met een nul in kolom C bevatten codes die wel in kolom B, maar neit in A te vinden zijn.
Sorteer nogmaals, maar dan op kolom D, en je hebt de getallen die wel in kolom A, maar niet in kolom B staan.

Hopelijk snap je het een beetje.
Succes,

Richard

Ik ben even te lui om een code voor je te schrijven, maar in ASAP-utilities heb je een dergelijke functie die de dezelfde nummers uit een selectie of range controleert op identieke gegevens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan