• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die telkens rekening houdt met de gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

davygky542

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2016
Hi,

ben op zoek naar een formule die rekening houdt met de waarde die in een kolom dagelijks wordt ingevuld (dus vanaf kolom J)
In deze kolom gaan we cijfers/resulaten invullen, kolom H is de target waartegen we deze cijfers gaan bekijken.
In kolom I moet dan een formule komen die gaat kijken in de kolommen vanaf J naar de datum van (nu), de inhoud van deze kolom telkens gaat vergelijken met de target (kolom H) en dan rood of groen gaat kleuren zodat het duidelijk is of de trigger (om andere rapporten te moeten opmaken) is overschreden. Het is belangrijk dat we elke nieuwe dag dus ook gaan kijken naar de cijfers van die dag.

Bestaat er zoiets dergelijks?

Ik zou dus wanneer ik bvb op eender welke nieuwe datum de file open doe telkens in kolom I een blanco kolom moeten hebben die pas aangepast wordt op het moment als de cijfers van die dag worden ingevuld

alvast bedankt

mvg

davy

Bijlagen

Deze in I4, invoeren met control shift enter (matrix). Daarna doortrekken.
Daarna kun je in de VO iets zetten als $I4="Yes" dan rode opvulling.

Code:
=ALS(SOM(($J$3:$DD$3=VANDAAG()+1)*($J$4:$DD$4>H4))>0;"Yes";"No")

Edit: Die vandaag()+1 was om te testen. In het vervolg kan je de +1 weglaten (en er moest nog een som tussen)

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de info maar als ik deze formule ingeef krijg ik value error

nieuw ingevoegde kolom I, die kan desnoods verborgen worden of ergens buiten beeld verplaatst worden.
Daarin vul je
-ofwel K, als je waarde vandaag kleiner of gelijk moet zijn dan de target
-ofwel G, als je waarde vandaag groter of gelijk moet zijn dan de target
-ofwel T, als de tekst vandaag gelijk moet zijn aan de tekst van target

J1:J2, die cellen checken één en ander, maar je kan de tekst anders verbergen door de tekstkleur bv wit te maken ofwel door die cellen buiten beeld te verplaatsen
J2 geeft het kolomnummer van de kolom in rij 3 waarin de datum van vandaag staat.
J1 is waar als er minstens even veel cellen in de kolom van vandaag zijn ingevuld, als er targetwaarden zijn ingevuld in kolom H. Misschien moet die formule wat safer gemaakt worden met een somproduct, maar dat hoor ik dan wel.

De formule in kolom J hebben als resultaat :
- een "-" als nog niet alle gegevens ingevuld zijn op vandaag
- een "ok" als de waarde van vandaag voldoet aan de target (G, K of T)
- anders een "not ok"

Er wordt gebruik gemaakt van een gedefinieerde naam "MyTarget"

Bijlagen

als ik nu als trigger de data van verschillende cellen smen moet bekijken? Bvb is gedurende 5 opeenvolgende dagen target niet gehaald? Kan dit? Hoe zet ik dit bij in de formule?

en hoe ziet de formules van de trigger eruit als de inhoud van de basiscel OK of NOK is want dan lukt de matrix blijkbaar niet

en wat als data in cell in percentages staat, hoe zet ik dan de formule voor de trigger of de trigger zelf?

Als ik je vragen zo lees, dan is de vraag niet aan mij gericht, aangezien je refereert naar een matrixformule.
Dus pas ik voorlopig even.

Uit de complexiteit van of percentage of OK/NietOK etc, maar vooral die 5 dagen-horizont lijkt het me de richting van een UDF (=VBA) op te gaan.
Is dat toegestaan binnen de firma ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan