• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die volgens datum het seizoen weergeeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat is dit eigenlijk ik kom er niet echt uit, wat meer uitleg is handig.

gr pascalboy

Formule voor het aangeven van het Seizoen.

Wimski,

Ik zou gebruik maken van een lijst met de datums per stad (zie voorbeeld).
Je hebt alleen de eerste datum nodig waarop je wil dat een seizoen veranderd
Als je dan de formule ZOEKEN() gebruikt zoekt hij in de lijst met datums naar de
datum die kleiner is dan de datum waarop je wil zoeken.
Het zelfde kan je met vertikaal zoeken doen.

Ik heb een voorbeeld van het gebruik in het bestand gezet.

Veel Succes.

Bekijk bijlage HelpmijVraagSeizoen.xls

Hallo Elsendoorn2134,

Bedankt,
Werkt prima.
Maar een bedenking, momenteel zijn het 3 bestemmingen.
Ik heb momenteel een lijst van +/- 25 bestemmingen.
Gaat dit lukken met deze formule, of is deze formule niet beperkt in het aantal X zoeken?

gr

Wanneer je kunt leven met:
a) alle data in een tabel zoals Elsendoorn2134 reeds wijzigde en
b) je een bijkomende kolom voorziet met getallen 1 2 3 enz tot ..... zoveel rijen als er maar zijn
dan
kan je deze matrix formule gebruiken
Code:
=INDEX(A33:D54;SUMPRODUCT((A33:A54=$A$15)*(B33:B54=$B$15)*(H33:H54));4)

Ik heb bovenaan de lijst één regel bijgevoegd om onbestaande combinaties stad/datum op te vangen.

Veel plezier ermee... ...Bekijk bijlage VraagSeizoen-V001.xls

Hee mcs51mc,

Bedankt voor de reactie.
Is geen probleem om een kolom met getallen te voorzien, ik kan deze verbergen.
Mogen er in die kolom meer getallen staan als er data en bestemmingen zijn?
Dan zou ik die kolom op voorhand kunnen ingeven, en achteraf vervolgens de data invoeren van data en bestemming?

Bedankt alvast!
gr

Wim, Die bijkomende kolom mag zo lang zijn als je wil :)
Je mag zelfs alle getallen "54" in vorige formule veranderen in bijvoorbeeld 1000, je formule is dan ok voor de eerst volgende 940 rijen die je zal toevoegen :)

Het enige die echt van belang is, is dat ALLE rijen, dus ook blanco's een getal hebben!! :shocked:

Hallo mcs51mc,

ik heb eens getest maar het werkt niet helemaal juist!!
Als ik bv bestemming Brussel ingeef met data 02/01/2011 geeft de formule "Onbestaande combinatie"

BV:
Als van 01/01/2011 tot 24/12/2011 Voor + Naseizoen is.
En ik geef een datum in tussen deze 2 data moet de formule "VOOR + NASEIZOEN" geven als waarde!!
Nu geeft de formule alleen de waarde als de data juist overeenkomen.
Het is de bedoeling, de data tussen deze 2 data zijn allemaal "VOOR + NASEIZOEN"

Iemand een oplossing?

bedankt.
gr

Iemand een oplossing?
Ja, ik heb de oplossing :)
Heb je de truck met de "SumProduct" functie begrepen?
Indien ja, dan zou je zelf de oplossing moeten kunnen vinden...

Hier is alvast de formule:
Code:
=INDEX(A33:D53;SUMPRODUCT((A33:A53=$A$15)*(B33:B53<$B$15)*($B$15<C33:C53)*(H33:H53));4)

maar je zal iets moeten wijzigen in je werkblad!
Kan je uit de formule bepalen wat?
Veel succes!
Wat zit er in kolom A: De steden; juist!
Wat zit er in kolom B: De start datum; juist!
Wat zal je in kolom C moeten zetten??????

Mocht het echt niet lukken, laat het weten dan post ik nog de aangepast file.

PS: Ken je "Evaluate Formula" in item "Formula Auditing" van de ribbon?
Is echt de max om te kijken wat de formule juist doet!
Sorry, als je geen UK versie gebruikt zal je bovenstaande items even moeten opzoeken in de Ribbon :(

Als aanvulling op het vorige antwoord bijgaand ook de nederlandse formule

Engels
Code:
=INDEX(A33:D53;SUMPRODUCT((A33:A53=$A$15)*(B33:B53<$B$15)*($B$15<C33:C53)*(H33:H53));4)

Nederlands
Code:
=INDEX(A33:D53;S[COLOR="#FF0000"]O[/COLOR]MPRODUCT((A33:A53=$A$15)*(B33:B53<$B$15)*($B$15<C33:C53)*(H33:H53));4)

Hallo mcs51mc,
Hallo Oeldere,

Bedankt, maar om op u vraag te antwoorden heb ik de formule met som Product niet helemaal door!!
Maar zie wel dat je in kolom B de datum van aanvang periode ��n dag vroeger moet ingeven vermits je B33:B54<$B$15?
Als de periode start op 01/02/12 dan geef je 31/01/12 in?

En in kolom C de datum van de laatste dag van de periode + 1 dag
Vermits je hier de ingave van cel B15 kleiner vraagt $B$15<C33:C54 als de laatste dag van de periode 05/02/12 is geef je 06/02/12 in?

het werk blijkbaar toch zo op het eerste zicht!
Maar heb de formule niet helemaal door (bv waarom * wordt gebruikt) maar zal wel aan mij liggen!
Toch bedankt.
ps: ben wel benieuwd op het antwoord!!

Het * teken wordt gebruikt om aan te geven dat de reeksen aan elkaar worden gekoppelt.

Dus de berekening dient te voldoen aan alle voorwaarden.

Dit is een van de manieren om een somformule te koppelen.

Kijk anders een bij de F1 (helpfunctie) van Excel.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

SomProduct is de som van de producten (vermenigvuldiging) van de elementen van de 4 matrixen.
Dus
resultaat (A33=$A$15) maal resultaat (B33<$B$15) maal resultaat ($B$15<C34) maal (H33)
plus
resultaat (A34=$A$15) maal resultaat (B34<$B$15) maal resultaat ($B$15<C34) maal (H34)
plus
resultaat (A35=$A$15) maal resultaat (B34<$B$15) maal resultaat ($B$15<C34) maal (H35)
plus
...
...
...
plus
resultaat (A53=$A$15) maal resultaat (B53<$B$15) maal resultaat ($B$15<C53) maal (H53)
= finaal resultaat

Den truck zit hem in het feit dat een "False" gezien wordt als een "0" en een "True" als een "1" door de vermenigvuldiging.
Dus wanneer er één "False" in de voorwaarden [Stad]*[Begindatum]*[Einddatum] zit is het resultaat van het product 0; en 0 maal het nde element van kolom H is natuurlijk ook 0.
Pas wanneer alle voorwaarden voldaan zijn is [Stad]*[Begindatum]*[Einddatum] = 1 en 1 maal het nde element van kolom H is het getal zelf.

Dat getal wordt dan door de "Index" functie gebruikt als rij offset.

Hopelijk was dit een beetje duidelijk, indien niet gebruik "Formula Auditing" om te zien wat er juist gebeurt.
Doe dit wel met slechts een kleine array dus bv 40 ipv 53 in bovenstaande formules anders krijg je een berg True en False waar je niet meer over ziet :(

Nog iets:
In je bestand stond er .... bij een begindatum; gebruik hiervoor 01/01/1900
In je bestand stond er .... bij een einddatum; gebruik hiervoor 31/12/2222 (zó lang gaan we toch niet leven :) :) )

Hallo,
mcs51mc, oeldere, Elsendoorn2134,

Moest dringend naar Buitenland door de drukte van het werk.

Daarom nog even bedankt voor oplossing van de vraag.

Bedankt

gr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan