• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
188
Hoi allen,

Ik maak gebruik van onderstaande formule die ik graag zou willen doortrekken.

Code:
=ALS(A2=I1;E2;"")

Als ik deze formule echter doortrek dan wordt de nieuwe formule

Code:
=ALS(A3=I2;E3;"")

De waarde I2 zou echter altijd I1 moeten blijven, de rest moet wel opgehoogd worden.

Hoe kan ik dit automatisch doortrekken?
 
Doe enkele testen door telkens een $ voor het rijnummer en/of kolomnummer te zetten.
 
Bedoelen jullie dan bijvoorbeeld dit

Code:
=ALS(A2=$I1;E2;"")

Want dat heb ik net geprobeerd maar dan wordt hij nog steeds opgehoogd.
 
Je hebt nu de kolom vastgezet. I$1 zet de rij vast.
 
Had het net gevonden dat ik inderdaad $I$1 moest gebruiken.

Ik kan dit nu helaas niet gebruiken om hem ook nog opzij door te trekken want dan wil ik juist wel dat die kolom wel 1x mee opschuift en de andere juist weer niet.

Voor de kolom ernaast heb ik dan als eerste =ALS(A2=$J1;E2;"") nodig, maar als ik hem opzij trek dan krijg ik =ALS(A3=$I1;F2;"").

Maar ik ben al geholpen dat ik hem op deze manier naar beneden kan doortrekken, ik pas hem nu voor de volgende kolom eenmalig aan en trek hem dan weer naar beneden.

Bedankt voor de snelle reacties!
 
Je kan of het rijnummer of het kolomnummer of beiden vastzetten.
$A1 OF $A $1 OF A1 OF A $1
 
Oh ja!

In dat geval kom ik al tot hier

Code:
=ALS($A2=$I$1;$E2;"")

Dan kan ik hem ook opzij trekken en moet ik alleen eenmalig de I aanpassen naar de J etc.

Edit: Mee dat ik dit bericht typ realiseer ik me dat ik de $ voor de I misschien wel uit kon laten aangezien die naar onder toe toch niet mee veranderd.

Hierdoor kan ik nu met
Code:
=ALS($A2=I$1;$E2;"")
de code zowel naar onder als naar rechts doortrekken.

Helemaal perfect!!
 
Even tussendoor om heel mijn file compleet te maken

Ik heb een formule om een datum om te zetten naar een weeknummer helemaal doorgetrokken. In een enkel geval is er echter geen datum maar dan wordt er toch een weeknummer ingevuld, namelijk 52. Hierdoor krijg ik bij andere formules problemen.

Hoe kan ik er voor zorgen dat als er geen datum is de formule voor het weeknummer geen resultaat terug geeft?
 
Ik weet niet welke versie van Excel gebruikt?
Met Excel 2010 kun je ALS.FOUT gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan