• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doorvoeren met interval

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlkeHendriks

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
4
Hoi allemaal,

Ik wil graag de standaarddeviatie van gegevens uitrekenen, in een andere tabel. Elke groep gegevens waarvan ik de SD wil berekenen bevat 4 gegevens, een interval van 4 dus. Hoe kan ik de formule doorvoeren dat Excel automatisch dit interval pakt. Dus F2:F5, F6:F9. Excel volgt nu de reeks op, dus F2:F5, F3:F6 en dit is niet wat ik wil. De kolom waarin ik de SD wil hebben is kolom G in tablad MEAN SE.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Intensities.xlsx
    39,8 KB · Weergaven: 24
Code:
=STDEV.S(VERSCHUIVING(Blad4!$F$2;4*RIJ(A1);0):VERSCHUIVING(Blad4!$F$5;4*RIJ(A1);0))

Deze in G3

Sorry, Die F2 en F5 moesten vast gezet worden
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je reactie! Maar zou je me misschien uit willen leggen hoe je dit gedaan hebt? Ik moet dit namelijk herhalen met andere kolommen (wel hetzelfde interval) en daarnaast wil ik hetzelfde doen waarbij ik de standaardfout bereken, daarom heb ik de SD eerst nodig..
 
Hi,

Ik ben altijd uitgegaan van F2 en F5 in de eerste beginsituatie.

Met verschuiving ga je vervolgens per rij een 4tal rijen naar beneden per bereik (Verschuiving(F2;4*rij(a1)...). Rij(a1) geeft de uitkomst 1 en als je een rij lager komt wordt het Rij(A2), dus 2. (4*2)

4*Rij(A3) (4*3)
4*Rij(A4) (4*4)
etc...

Ik hoop dat je het begrijpt.
 
Nee, ik begrijp er helaas helemaal niks van.. Ik weet helemaal niet hoe de verschuiving werkt en welk getal waarvoor staat. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom je rij A in moet voeren.. De formule die je hebt gemaakt moet eigenlijk starten op G2 ipv. G3 (in G2 heb ik de standaarddeviatie ingevoerd als formule). Als ik nu de formule op G3 laat beginnen en doorschuif naar G2 krijg ik geen waarde..
 
Dat klopt. Die formule werkt pas vanaf G3 omdat ik van het eerste bereik ben uitgegaan.
 
Hmm, maar hoe zou ik de formule dan kunnen ombouwen dat hij wel werkt vanaf G2? Ik moet heb namelijk meerdere keren aanpassen om ervoor de andere kolommen ook te kunnen berekenen, en het lukt me zelf niet omdat ik niet de functies van de getallen in de formule weet..
 
Zo voor in G2 dan

Code:
=STDEV.S(VERSCHUIVING(Blad4!$F$45;-47+(4*RIJ(A1));0):VERSCHUIVING(Blad4!$F$48;-47+(4*RIJ(A1));0))

Is 48 altijd je laatste rij?
 
In mijn versie heb ik de STDEV.S niet.

Code:
=STDEV((INDEX(Blad4!F:F;(RIJ()-2)*4+2;1)):INDEX(Blad4!F:F;RIJ()*4-3;1))

Dit kan ik dus niet testen.
Code:
=STDEV.S((INDEX(Blad4!F:F;(RIJ()-2)*4+2;1)):INDEX(Blad4!F:F;RIJ()*4-3;1))
 
@HSV de onderste heb ik getest en werkt:thumb:
 
Dank @JVeer.

Is er enig verschil in resultaat tussen beide formules die ik plaatste?
 
Die eerste kan ik helaas niet testen. Die is van excel 2007
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan