• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule EN ALS DAN

Status
Niet open voor verdere reacties.

hdeboer

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2006
Beste experts,

Ik ben op zoek naar de formule in Excel om het volgende te doen:
ALS in kolom D het jaar 2014 is EN in kolom L een waarde staat die groter is DAN 0 dan optellen alle waarden in kolom F.

Het kan dus zijn dat in kolom D wel 2014 staat, maar in L geen waarde en dan dus niet de waarde optellen in kolom F.

Zo moet er een optelling van de waarden in kolom F komen per jaar

Zo ook voor alles ouder dan 2014 en 2015

Het bestand kan uit 15000 regels bestaan

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Je verhaal is goed te volgen en een oplossing voor te geven, totdat je met deze opmerking komt:
Zo ook voor alles ouder dan 2014 en 2015

Wat moet er nu in kolom D staan? 2014 of alles eerder dan 2015?

Je verhaal is goed te volgen en een oplossing voor te geven, totdat je met deze opmerking komt:

In kolom D kan dus 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 of 2015 staan. De formule moet dus eerst afvragen voor alles in 2014 en of er een waarde in kolom L staat. In kolom staat of niets of meer dan 0
Als in D dus 2014 staat en in L een waarde > 0, dan op dezelfde rij de waarde in kolom F optellen. Deze afvraging moet voor het hele bestand gelden.
Ik zou dus in de formule door het jaar te veranderen de waarden per jaar moeten kunnen krijgen.

Kun je hier iets mee?

Quote Origineel gepost door edmoor Bekijk Bericht

In kolom D kan dus 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 of 2015 staan. De formule moet dus eerst afvragen voor alles in 2014 en of er een waarde in kolom L staat. In kolom L staat of niets of meer dan 0
Als in D dus 2014 staat en in L een waarde > 0, dan op dezelfde rij de waarde in kolom F optellen. Deze afvraging moet voor het hele bestand gelden.
Ik zou dus in de formule door het jaar te veranderen de waarden per jaar moeten kunnen krijgen.

Kun je hier iets mee?

Als je nu eens begint met een voorbeeld bestandje kunnen we misschien volgen.
al eens gekeken met som.als?

Laatst bewerkt:
Je wilt meer dan 1 vergelijking doen. Daarvoor kan je dan de functie SOMMEN.ALS gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan