• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule Excel gezocht meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Projectstarter

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2019
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een optel formule gebaseerd op voorwaarden in Excel.
Bijgevoegd een bestand voorbeeld voor mijn situatie.

Wie weet hier de juiste formule voor?

Een oplossing wordt zeer gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Projectstarter

Bijlagen

Je hebt keurig de resultaten per regel aangegeven. Maar zou je ook nog aan kunnen geven WAAROM dat die uitkomst is? Als ik kolom B even filter op TEK500-PT01-001 dan kan ik er geen logica in ontdekken waarom de optelling 1 of 2 moet zijn (zie bijlage)... Kolom A is ook allemaal hetzelfde.

Bijlagen

Hallo Alexcel,

Dank voor de reactie
Je hebt gelijk, ik heb kolom B niet goed ingericht met de juiste data.
Bijgevoegd een aangepast bestand.

Gr.

Bijlagen

de vraag is allen hoe is kolom C aan die letters geraakt?

Nogmaals de vraag: "zou je ook nog aan kunnen geven WAAROM de uitkomst 0, 1 of 2 is?". Dus niet alleen het eindresultaat, maar ook de route ernaar toe.

Ik kan er nog geen logica in ontdekken.

Laatst bewerkt:
Met een macro

Code:
Sub VenA()
  With CreateObject("Scripting.Dictionary")
    For Each ar In Columns(1).SpecialCells(2).Areas
      If ar.Rows.Count > 1 Then
        .RemoveAll
        y = ar.Resize(, 3)
        For j = 1 To ar.Rows.Count
          .Item(y(j, 3)) = ""
        Next j
        ar.Offset(, 3) = IIf(.Count < 3, "", .Count - 2)
      End If
    Next ar
  End With
End Sub

Snap nu de bedoeling, en bovenstaande lijkt mij de kortste klap. Formule wordt complex.

Bedankt voor de oplossing, echter gaat me dat iets te ver. Ik begrijp het niet goed hoe het dan werkt. Heb nooit eerder gewerkt met Macro's.
Ik heb niet voldoende ervaring met Excel.

Is er echt niets mogelijk met een formule?

Ik hoop echt dat er iemand toch nog een formule vind.
Aanvullende info: de letters zijn alleen het gehele alfabet A-Z, hier geen aanvullingen op zoals dubbele letters o.i.d.
Misschien helpt dat?

Ok. Ga nog even wel even knutselen dan. 2 vragen:
- Welke Excel versie gebruik je?
- Kan ik eventueel wat hulpkolommen gebruiken?

Okay fijn zeg!
Ik gebruik deze versie:
Microsoft Excel Office 365 MSO (16.0.12527.21230) 32-bits
Hulp kolommen zou wel kunnen.

Heel knap gemaakt :thumb:durf het bijna niet te zeggen maar het doet nog niet helemaal wat ik nodig heb.
De gegevens in kolom A en B zijn geregeld verschillend in mijn bestand. De wijze waarop van deze gegevens is wel gewoon hetzelfde alleen het kan TEK400 zijn of TEK300 etc. De 'Insert' letters methode is hetzelfde.
Als ik nu als voorbeeld data toevoeg en de formules kopieer werkt het niet.
Zie bijgevoegd bestand.

Het wordt erg gewaardeerd Alexcel!

Bijlagen

Even het bereik aanpassen? Heb je met de macro overigens geen last van.

Er gebeurt precies waar ik al beetje bang voor was. Complexe formule die niet of moeilijk zelf aan te passen is.

Hij is ook nog compleet realiseer ik me, want kolom A wordt niet gecontroleerd op uniekheid.

Nogmaals: ik zou voor de macro-optie gaan. Niet zo ingewikkeld, zie bijlage en druk op de knop. Dan draait de macro van VenA en krijg je volgens mij de gewenste resultaten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je niets kan of wil wat moet je dan met Excel?

De formule lijkt complex en is het ook wel een beetje maar je kan toch zelf wel bedenken dat als je meer data toevoegt dat ook het bereik aangepast moet worden?

Code:
=IF(A3<>"";IFERROR(1/(1/MAX(COUNTA(UNIQUE(IF(($E$3:$E$[COLOR="#FF0000"]22[/COLOR]=$E3)*($C$3:$C$[COLOR="#FF0000"]22[/COLOR]<>"");$C$3:$C$[COLOR="#FF0000"]22[/COLOR];"")))-2;0));"");"")

Dit is wel de omgekeerde wereld @AlexCEL gaat een macro toepassen en ik ga proberen een gedeelte van een formule uit te leggen.;)

@VenA :thumb:

@PS:
Vooruit: ik heb alsnog het formulebereik aangepast en kolom A ook nog ingebouwd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@VenA: Ik begrijp je punt, ik gebruik het bestand al een tijdje met plezier en vaak kom ik er zelf wel uit maar soms is het aanpassen een uitdaging. Bedankt voor het meedenken!

@AlexCel: Het wertk, fijn! Mijn dank is groot voor op oplossing en het voorbeeld bestand! Dit waardeer ik.

Dank voor jullie tijd.
Goed weekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan