• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule geeft problemen met bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

dompie16099

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Hoi,

Zit ik hier met een raar probleem en ik vind niet direct een oplossing, hopelijk kan iemand hier helpen.

Door een Macro wordt een formule ingevoegd in een cel die gaat controleren of de tekst in een bepaalde cel (initialen medewerkers) ook een waarde bevat in een andere cel op die rij.
Wanneer dit het geval is wordt een andere cel gekopieerd.
Ik kan dit niet met verticaal zoeken doen aangezien geen enkele lijst gesorteerd is/kan/mag worden.

Dit gaat voor alle initialen goed behalve voor de initialen ADP, hier geeft de formule #N/B voor.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Bijgevoegd de code van de macro, het bestand zelf mag ik echter niet posten.

Code:
Sub projectnummer_overhalen()
'
' projectnummer_overhalen Macro
'
' deze macro haalt het projectnummer en de projectnaam over vanuit offertes-filter adhv de projectingenieur.
'
Dim rng As Range
Dim lMaxRows As Long

With ActiveWorkbook.Sheets(3)

[INDENT][INDENT]    Range("A7").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=IF('offertes-filter'!R[6]C4=0,0,IF(INDEX(Medewerkers!R7C3:R100C5,MATCH('offertes-filter'!R[6]C4,Medewerkers!R7C5:R100C5),1)=""BB"",'offertes-filter'!R[6]C,))"

Range("A7").Select

lMaxRows = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

Selection.AutoFill Destination:=Range("A7:A10" & lMaxRows), Type:=xlFillDefault

Range("B7").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=IF('offertes-filter'!R[6]C4=0,0,IF(INDEX(Medewerkers!R7C3:R100C5,MATCH('offertes-filter'!R[6]C4,Medewerkers!R7C5:R100C5),1)=""BB"",'offertes-filter'!R[6]C,))"

Range("B7").Select

lMaxRows = Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row

Selection.AutoFill Destination:=Range("B7:B10" & lMaxRows), Type:=xlFillDefault

.Rows(1).Insert Shift:=xlDown

[/INDENT]   .Range("A7:A10" & lMaxRows).AutoFilter Field:=1, Criteria1:="0"
 '
    With .AutoFilter.Range

[INDENT]      On Error Resume Next

Set rng = .Offset(1, 0).Resize(.Rows.Count - 1, 1) _
                  .SpecialCells(xlCellTypeVisible)

On Error GoTo 0

[/INDENT]       If Not rng Is Nothing Then rng.EntireRow.Delete

End With

.AutoFilterMode = False

.Rows(1).EntireRow.Delete
 [/INDENT]
End With

End Sub

Alvast bedankt voor de hulp

Laatst bewerkt door een moderator:
zonder voorbeeldbestandje wordt dit lastig, kun je hem niet ontleden?

Verder, heb je het geprobeerd met vertikaal zoeken? sortering is niet altijd nodig.

Ik weet dat het zonder bestandje moeilijk gaat worden en zal morgen proberen mijn bestand onherkenbaar te maken.

voor verticaal zoeken zoekt excel altijd in de meest linkse kolom van een bereik, ik moet echter in de meest rechtse kolom zoeken en de meest linkse al uitkomst kunnen geven :(

In dat geval kun met de formules INDEX en VERGELIJKEN een hoop bereiken! (als je niks aan het bestand mag veranderen....)

Andere mogelijkheid is nog om tijdelijk naar de meest linkse kolom te verwijzen in de kolom rechts van de meest rechtse :),

Hoop dat je me nog snapt!

Met die index en vergelijk kom ik er niet echt uit (zal wel aan mezelf liggen hoor ;) )

Wat die 2de tip betreft ga ik eens verder mee spelen en wat verborgen cellen voorzien

Ik heb je een voorbeeld gemaakt met toepassing van de Index-Vergelijken formule.

Bijlagen

Hoi Cobbe,

Alvast bedankt, ik ga hier deze week verder mee aan de slag en hou jullie op de hoogte

Hoi,

Met een combinatie van de 2 oplossingen (de indexformules in een verborgen rij en die door een macro laten kopieren) werkt het nu bijna perfect. :thumb:
:o Het enige probleempje dat ik heb is om het einde van de range te bepalen tot waar hij de formules moet kopieren.
Er moet gestopt worden met kopieren op het moment dat de laatste rij op het eerste werkblad van de file bereikt is.

Dit is de code die ik nu gebruik (al een hele verbetering tegenover het origineel):

Code:
Sub projectnummer_overhalen()
'
' projectnummer_overhalen Macro
'
' deze macro haalt het projectnummer en de projectnaam over vanuit offertes-filter adhv de projectingenieur.
'
Dim rng As Range
Dim lMaxRows As Long

With ActiveWorkbook.Sheets(3)

Range("A8:I65536").ClearContents

Range("A7").Select

Range("A7:I7").Select
    Selection.AutoFill Destination:=Range("A7:I13" & lMaxRows), Type:=xlFillDefault
 '   Range("A7:I13").Select
    Range("A8").Select

.Rows(1).Insert Shift:=xlDown

.Range("A8:A10" & lMaxRows).AutoFilter Field:=1, Criteria1:="0"
 '
    With .AutoFilter.Range

On Error Resume Next

Set rng = .Offset(1, 0).Resize(.Rows.Count - 1, 1) _
                  .SpecialCells(xlCellTypeVisible)

On Error GoTo 0

If Not rng Is Nothing Then rng.EntireRow.Delete

End With

.AutoFilterMode = False

.Rows(1).EntireRow.Delete

End With

End Sub

Het meeste werkt dus naar behoren (op het probleem met de laatste rij ben ik nog aan het kauwen) maar toch blijken de initialen ADP soms nog problemen te geven (niet constant).
Zou het kunnen dat dit een verborgen functie is in excel??

op het probleem met de laatste rij ben ik nog aan het kauwen
Ik schat dat je laatste-rij-probleem voortkomt uit de combinatie van deze twee regels:
Code:
en
Code:
Range("A8:A10" & lMaxRows).
test in je Immediate Window eens wat voor resultaat je krijgt met
Code:
?Range("A8:A10" & lMaxRows).Address

Laatst bewerkt:
Hoi Wher,

dit is het resultaat dat ik dan krijg:

Code:
$A$8:$A$10

En je deed deze test terwijl je met F8 de code doorloopt en op volgende regel bent aanbeland:
Code:
.Range("A8:A10" & lMaxRows).AutoFilter Field:=1, Criteria1:="0"

Dan krijg ik idd een ander resultaat ( ben nog maar net met macro's begonnen :o )

Code:
$A$8:$A$106

Als ik op dat moment in de formule van de laatst ingevulde rij ga kijken verwijst die naar A141 :confused:

Toch nog even een update posten:

Ondertussen heeft een andere collega (die tenminste iets kent van VBA) de boel herschreven en nu werkt alles
Toch bedankt voor de hulp iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan