• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule geeft verkeerde uitkomsten gegevens met verticaal zoek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk09

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
23
In bijgevoegd bestand wordt tabblad “werkblad” (eigenlijk een jaaroverzicht) gevuld met een formule “verticaal zoeken” uit andere tabbladen waarop gegevens van de verschillende maanden staan.
Vervolgens wordt er op tabblad “filterblad” met een “als en” formule gezocht of combinaties van de getallen op het tabblad “werkblad” aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo ja, dan is het resultaat een “1” anders is het resultaat “onwaar”.
Wat er nu gebeurt is dat er in maanden waarvan nog helemaal geen gegevens op de tabbladen van de verschillende maanden staan en dus ook nog geen getallen op het “werkblad” er toch op het “filterblad” al regelmatig een “1” verschijnt dus dat er aan de voorwaarden voldaan is. Dit is dus echter heel vaak niet zo.
Waardoor wordt dit veroorzaakt en hoe kan ik dit oplossen?
N.B. Ik heb ook een zelfde bestand waarin het “werkblad” handmatig gevuld wordt met getallen, dus niet met een “verticaal zoeken” functie en daar treedt dit probleem niet op. Heeft het daar mee te maken?
 

Bijlagen

  • OVERZICHT 2020.xlsm
    209,3 KB · Weergaven: 21
Onderstaande formule in D13 moet je even evalueren met het vergrootglas ƒx.

Code:
=ALS(EN(werkblad!AB12>8;werkblad!D12>0);"1")

=Als(en(werkblad!AB12>8
=Als(en("">8; = WAAR

Nu kom je vast wel verder.

Overigens kan je de "1" ook gewoon als 1 schrijven of je moet de 1 als tekst willen als resultaat.
 
Beste Harry,

bedankt voor je bericht.
Kwam er echter niet helemaal uit met je oplossing:
=Als(en(werkblad!AB12>8
=Als(en("">8; = WAAR
Ik zie hier nu twee losse formules staan waarvan ik niet weet hoe ik ze aan elkaar moet koppelen en ik mis het deel: werkblad!D12>0
Ben zelf nog aan het rommelen geweest en heb er nu dit van gemaakt: =ALS(EN(werkblad!AB12<>"";werkblad!AB12>8;werkblad!D12>0);"1")
Zo lijkt het wel te werken.
Begrijp alleen niet waarom ik werkblad!AB12<>"" aan moet geven. Dacht dat werkblad!AB12>8 al aan gaf dat de cel niet leeg mocht zijn of begrijp ik dat verkeerd?
Moet ik dan ook nog werkblad!D12<>"" aangeven of is dat niet nodig?

Groet,

Henk
 
Doordat in D12 alleen een getal staat niet resulterend uit een formule, en in AB12 een formule die als resultaat "" heeft.
 
OK, dat wist ik niet.
Bedankt voor je antwoord.

Groet,

Henk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan