• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gemiddelde over meerdere tabbladen.

M.d.W.

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2024
Dag allen,
ik ben vrij nieuw in Excel en heb een vraag.
Ik wil de gemiddelde waarde van verschillende cellen (geen reeks) uit verschillende tabbladen hebben.

Nu kom ik op deze formule: =GEMIDDELDE(PK_1!H3;PK_1!P3;PK_1!X3;PK_1!H12)

Het probleem is dat deze formule ook cellen mee telt waar geen waarde of de waarde "0" in zit. Dit is niet de bedoeling en krijg ik geen correct beeld van de werkelijke cijfers. Ik zou in tabblad "GEWICHTEN_TOTAAL" graag de gemiddelde gewichten hebben van de dagen maandag t/m vrijdag uit de tabbladen PK_1 t/m PK_7. (zie bijgeleverd Excel document).

Kan iemand mij verder helpen?

Bedankt op voorhand.

Bijlagen

Gebruik GEMIDDELDE.ALS met als 2e parameter: "<>0"

Op deze manier?
=GEMIDDELDE.ALS(PK_1!H3;PK_1!P3;PK_1!X3;PK_1!H12, "<>0")

(Zoals ik al zei, ik ben vrij nieuw ;))

Als je dat doet zal je zien dat het niet goed is.
Lees dit eens:

edmoor, bedankt voor je snelle reacties.
Dat werkt niet omdat de cellen niet omdat de cellen geen aaneengesloten bereik hebben?
Zou je me kunnen vertellen wat ik fout doe?

Lastig voor niet aaneengesloten bereiken, maar zo zou het kunnen:
Code:
=SOM(PK_1!H3;PK_1!P3;PK_1!X3;PK_1!H12)/(AANTAL.ALS(PK_1!H3;"<>0")+AANTAL.ALS(PK_1!P3;"<>0")+AANTAL.ALS(PK_1!X3;"<>0")+AANTAL.ALS(PK_1!H12;"<>0"))

Daar had ik niet zelf uit gekomen. Het werkt. Dank je wel!
Nu kan ik dit doorvoeren voor alle andere tabbladen en de 50 weken van het komende jaar.
Is wel behoorlijk wat werk om handmatig te doen want dit moet ik doorvoeren voor 4 andere sheets.

Is er een manier om dat te vereenvoudigen?

Het struktureren van gegevens gaat vooraf aan formules en/of VBA
Zet in dit geval alle gegevens in 1 werkblad met een extra kolom voor de week waarop de ingevoerde gegevens betrekking hebben (tenzij er al een veld is met een datum, dan doet Excel dat automatisch voor je).
Gebruik een dynamische tabel.

Zie als voorbeeld hoe gegevens beter te struktureren: https://www.helpmij.nl/forum/threads/dagen-in-een-maand-verzamelen.974170/latest

Vereenvoudigen:
Gebruik 1 sheet/tabel voor al jouw data en gebruik in die data geen wit-regels of subtotalen. Daarna is / wordt het veel makkelijker om specifieke info uit deze data op te vragen.

Terug
Bovenaan Onderaan