• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule Gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

lasvecas

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2007
Hallo,

Ik ben een enquete aan het verwerken in excel. Heb een vraag in de enquete waarbij moet worden geantwoord met een cijfer tussen 1 & 10.
Dit wil ik in excel verwerken. Heb al een opzet gemaakt maar het lukt me niet om een werkende formule te maken waarbij het gemiddelde wordt berekend. Waar de formule moet komen te staan hem ik blauw gemaakt. Heb mijn variant die niet klopt laten staan.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bedankt :thumb:

Cas

Bijlagen

Beste Janjantje,

Zo simpel is het niet, had ik zelf ook al bedacht. Op deze manier krijg je niet het gemiddelde wat ik wens. Volgens mij heb je niet naar de bijlage gekeken want dan zou het duidelijk moeten zijn dat dit niet werkt.

Bedankt

Cas

Beste

Ik heb het wel bekeken

Ik snap wel niet wat je met kolom D doet, of wenst te doen...
Anders moet je is duidelijker verwoorden van wat je precies het gemiddelde wilt?

Jantje

lasvecas,

Wat wil je precies als gemiddelde hebben? ik krijg dat gegeven niet uit je vraag.

Wat ik uit het voorbeeld haal is dat je je ingevoerde gegevens vermenigvuldigd met het vraagnummer. Hierdoor krijg je een scheef gemiddelde aangezien je op vraag 1 10pnt kan verdienen en met vraag 10 wel 100.

Ferenc,

Mijn excuses voor de onduidelijke beschrijving.

In het vorige voorbeeld zijn twee enquetes ingevuld. De antwoorden waren bij 'Bank' 1 keer 4 en 1 keer 7. Het gemiddelde daarvan is 4+7/2=5.5
Ik zou graag een formule hebben waarbij het gemiddelde wordt berekend als ik alle enquetes ga verwerken. Dus ik heb bijv. 50 enquetes en dit vul ik in het schema in. Dit heb ik gedaan in de bijlage.
Antwoorden:
10 keer 4 = 40
6 keer 5 = 30
11 keer 6 = 66
5 keer 7 = 35
10 keer 8 = 80
5 keer 9 = 45
3 keer 10 = 30
40+30+66+35+80+45+30=326
326/50=6.52

Ik hoop dat het duidelijk is, is beetje lastig om uit te leggen maar de waarden (getallen in het midden) moeten vermenigvuldigd worden met de aantallen linkse rij gedeeld door het aantal antwoorden.

Bedankt :thumb:

Bijlagen

Jullie zijn geweldig! Ik kan nu snel door met het verwerken! :D

Bedankt allemaal! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan