• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule getal, maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jantje84

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2007
=als(B1=1;"januari";als(b1=2;"februari";als(b1=3;"maart";als(b1=4;"april";als(b1=5;"mei";als(b1=6;"juni";als(b1=7;"juli";als(b1=8;"augustus";als(b1=9;"september";als(b1=10;"oktober";als(b1=11;november;als(b1=12;"december";0)

deze formule wil ik als b1 =1 t/m 12 dat ie automatisch de maand erbij zet maar de formule klopt zo niet, kan ieman dmij helpen??

Beste Jantje84,

Je kunt maximaal 7 ALS-functies nesten. Wat jij nodig hebt is een matrix-formule:
Code:
=ZOEKEN(B1;{1;2;3;4;5;6;7;8;9;10;11;12};{"jan-07";"feb-07";"mrt-07";"apr-07";"mei-07";"jun-07";"jul-07";"aug-07";"sep-07";"okt-07";"nov-07";"dec-07"})

Geef geen enter, maar een Ctrl+Shift+enter.

Richard

Een matrix-formule lijkt me nogal zwaar als het ook nog kan met een gewone functie...
Code:
=IF(OR(A1="";A1<1;A1>12);"";CHOOSE(A1;"januari";"februari";"maart";"april";"mei";"juni";"juli";"augustus";"september";"oktober";"november";"december"))
En in het nederlands...
Code:
=ALS(OF(A1="";A1<1;A1>12);"";KIEZEN(A1;"januari";"februari";"maart";"april";"mei";"juni";"juli";"augustus";"september";"oktober";"november";"december"))
De functie Choose (kiezen) geeft met het getal uit cel A1 als resultaat de waarde uit de string van maanden. Tevens heb ik er nog een If (als) functie in verwerkt (met de operator Or (of)) die er voor zorgt dat de input in cel A1 tussen de 1 en 12 blijft. De formule komt in dit geval trouwens in cel B1...

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een vallidatie in de cel. En dan kiezen voor de 'list' (lijst)...

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Hoi allen

Ik zou gaan voor

=ALS(OF(A1="";A1<1;A1>12);"";TEKST(DATUM(2007;A1;1);"mmmm"))

Richard

Los van het feit dat ik voor dit probleem nooit een matrixformule zou gebruiken, is jouw functie geen matrixformule ;) Voor maar eens in zonder CSE.

Wigi

:ozonder CSE doet 'ie het ook.:o
I stand corrected..............................
Jammer, eergisteren nog een compliment van Wigi, en nu dit.:D

Richard, het kan niet alle dagen feest zijn hé :D

Saluutjes

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan