• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gevraagd of VBA code

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan excel

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Beste Excel experts,
In een kolom D3:D29 worden een reeks getallen ingevuld, dit kan steeds verschillend zijn.
Van deze reeks wil ik de totalen optellen, echter als er in een cel nul staat dient het vanaf daar weer met een nieuwe optelling te beginnen.
Uitkomsten van de optellingen komen te staan in de cellen van kolom F

Ter verduidelijking voorbeeld Excel file toegevoegd
Wie is er zo creatief om mij te helpen,
Alvast bedankt.
Jan

Bijlagen

Nochtans had ik u de oplossing voorgesteld, maar dit zal makkelijker zijn zeker.
Code:
=ALS(EN(D3<>0;D4=0);SOM.ALS(INDEX($D$2:D3;VERGELIJKEN(2;INDEX(1/($D$2:D3=0);0))):INDEX($D$2:D3;RIJ()-1);">"&0);"")

Zet deze in F3 en trek zover als nodig naar beneden.

Cobbe

@ Cobbe,

Ik heb weliswaar in mijn formule tweemaal een nu vervangen door "", maar verder ongewijzigd.
Als ik jouw formule er naast zet is er een duidelijk verschil: in jouw oplossing worden een aantal totalen herhaald, waar ze in mijn oplossing niet herhaald worden.

Bijlagen

Je zult en hebt natuurlijk gelijk, maar de oorspronkelijke vraag stond in de nieuwsgroep MS-Excel en daar had ik verwezen naar deze groep omdat hier diezelfde vraag was gesteld; Enkel ging het hier over aantal ipv som.
Ipv deze draad te lezen stelt OP gewoon de vraag opnieuw en heb ik deze hier niet meer gelezen.
Maar de oplossing is er door u gekomen en eind goed alles goed hé.

Cobbe

@ Cobbe,

In de andere nieuwsgroep had ik er over heen gekeken.

Mijn opmerking was meer bedoeld om toe te werken naar een oplossing maar je mee verder kunt met andere bewerkingen op de totalen van de projecten.

Zo zie maar weer eens als je geen melding maakt van crossposting wordt er snel langs elkaar heen gewerkt.

Beste Thoralf en Cobbe ;)

Heb er nog eentje bij geplaats bij jullie voorbeeldjes.

PS: Het laatste cijfer moet steeds een 0 zijn bij mij.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hallo Danny en Cobbe,

Als ik nu nog eens naar de oplossingen kijk moet ik allereerst opmerken dat ik waardes in kolom E heb gezet die bij de oplossing geen rol spelen. Die kolom moet er dus uit.

Als ik de drie oplossingen nu bekijk dan valt mij op dat de oplossing van Cobbe uit gaat van een leeg veld in kolom D is synoniem met een veld met de waarde 0.
De aanwijzingen van de TS geven aan dat hij dat niet zo ziet en daardoor vinden er geen totaliseringen plaats.

De oplossing van Danny loopt niet gelijk met de vraag van de TS: de TS vraagt het totaal bij de bovenste van de te totaliseren getallen, terwijl Danny ze bij de onderste zet.

Het probleem dat bij Cobbe speelt, 0 en leeg, heeft mij in de oplossing de nodige hoofdbrekens gekost en er voor gezorgd dat ik zo'n moeilijke formule moest creëren.

Ik ben benieuwd naar de reactie van TS.

Beste Thoralf ;)

Hallo Danny en Cobbe,

Het probleem dat bij Cobbe speelt, 0 en leeg, heeft mij in de oplossing de nodige hoofdbrekens gekost en er voor gezorgd dat ik zo'n moeilijke formule moest creëren.

Hoe noemen ze dit : Eigen bof ...... :D

Groetjes Danny. :thumb:

bedankt

Hoi Thoralf, Cobbe en Danny,

Geweldig mensen dat jullie voor mijn vraag zoveel oplossingen hebben voorgesteld.
De oplossing van Thoralf is voor mij van toepassing.

Hierbij wil ik jullie allen bedanken.

Groet,
Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan