• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gevraagd op basis van inhoud cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan excel

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Hallo Excellers,

Is het mogelijk om een formule te maken op basis van celinhoud kolom A
Ik dacht met de functies LINKS, VIND , SPEC echter het lukt mij niet.

Zie bijlage dan is mijn vraag wel duidelijk denk ik.
Bekijk bijlage voorbeeldhelpmij.xlsx

Groet,
JAN E

Test het maar eens Jan.
Code:
=ALS(DEEL(A3;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISGETAL(1*DEEL(A3;RIJ($1:$100);2));;);0)+1;2)*1=11;11*B3;B3)

Hoi Harry,

Werkt perfect, wil je e.e.a. toelichten op de formule want ik begrijp hem niet helemaal.
In werkelijkheid komt in mijn project de kolommen in het voorbeeld niet overeen.
Om het in mijn project te implementeren is het wel handig dat ik de formule begrijp.

Als het getal lager is dan 10 werkt de formule niet, verander test 11*... maar eens in 9*....
onderstaande dan verandert in formule
=ALS(DEEL(A3;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISGETAL(1*DEEL(A3;RIJ($1:$100);2));;);0)+1;2)*1=9;9*B3;B3)

Nogmaals dank,
Jan

Laatst bewerkt:
Ondanks dat het 9+spatie ("9 ") wordt wat de formule vindt werkt het bij mij wel, doordat je "deel" vermenigvuldigd met 1.

Kun je in een voorbeeldje laten zien waar het fout gaat bij jou.

Druk eens op de ƒx links van de formulebalk, en ga eens met de cursor op de eerste 'Deel' staan.
Dan zie je waar het fout gaat Jan.

Beste Harry,

Sorry, zal wel simpel zijn maar ik zie echt niet hoe ik de uitkomst wel goed krijg, als ik een spatie achter getal 9 zet doet het wel, maar in het project staat geen spatie achter het getal.
Print screen gemaakt van de fout melding, hoe moet ik nu verder.

fout1.png

groet,
Jan

Hoi Jan,

Je veranderd de formule dus steeds handmatig.
Van 11 naar 9 en misschien nog wel andere getallen.

In het vakje 'aantal-tekens' staat 2, verander dit naar 1 bij getallen onder de 10.

De formule aanpassen naar alle mogelijke getallen kan natuurlijk ook, maar die wordt dan wel erg lang.

Beste Harry,

Inderdaad dit was het, zover ik het nu kan overzien zal het altijd uit 1 of 2 getallen bestaan, is het mogelijk dat formule met beide opties overweg kan ?
Dus of tientallen of kleiner dan 10.

alvast bedankt, begin de formule inmiddels een beetje te begrijpen.
Knap hoe je dit zo snel voor elkaar krijg.

Volgens mij vraag ik het onmogelijke met deze formule, want de factor zal ook steeds veranderen, dus formule wordt dan wel heeeeel lang.
In ieder geval fijn dat je mij hebt geholpen en ik heb weer wat geleerd.

groetjes,
Jan.

Laatst bewerkt:
Altijd lastig als je op voorhand niet weet wat je allemaal tegen kunt komen.
Test het maar eens.
Code:
=ALS(DEEL(A3;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISGETAL(1*DEEL(A3;RIJ($1:$100);2));;);0)+1;ALS.FOUT(VIND.SPEC("x";DEEL(A3;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISGETAL(1*DEEL(A3;RIJ($1:$100);2));;);0)+2;LENGTE(A3)));1))*1=9;9*B3;B3)

Bedankt harry,

Geweldig hoe jij mij hebt geholpen, pet je af !!
Het lijkt nu helemaal goed.

Groetjes Jan.

Hoi Harry,

Vandaag op het werk geprobeerd de formule te implementeren en opzicht werkt het goed.
Echter er blijkt na uploaden vanuit database op mijn werk dat het nummer soms tussen haakjes op een andere plek staat.
Ik dacht dat er verschillende nummers zou zijn die de factor bepaalt maar dit is altijd 9, als deze er in vermeld staat anders factor 1
Alleen deze 9 staat niet altijd op dezelfde manier in de omschrijving soms staat de 9 ook tussen haakjes op een andere plek.
Is voor deze varianten een formule te bedenken.

Zie bijlage voor meer duidelijkheid.

Bekijk bijlage voorbeeldhelpmij(2).xlsx

groet
J.E

Ik had er al zo mijn gedachtengang over met nog meer voorwaarden.

Probeer deze eens Jan.

Code:
=ALS.FOUT(ALS(OF(DEEL(A3;VIND.SPEC(9;A3);2)="9)";DEEL(A3;VIND.SPEC(9;A3);2)="9x";DEEL(A3;VIND.SPEC(9;A3);2)="9 ");B3*9;B3);B3)

Nog maar iets ingekort Jan.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(OF(DEEL(A3;VIND.SPEC(9;A3);2)={"9)";"9x";"9 "});B3*9;B3);B3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan