• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gezocht voor het markeren van cellen tussen twee tekstwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albbla

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2016
Goedemiddag,

Ik ben al een dagje aan het puzzelen maar kom er helaas niet uit. Weet ook niet of het mogelijk is wat ik wil, maar hier komt ie:

Ik draai elke maand een exportlijst waarin de namen onder verschillende kostenplaatsen staan (1 t/m 3 in het voorbeeld). Wat ik wil is dat wanneer een naam bijvoorbeeld onder Kostenplaats 1 en boven Totaal kostenplaats 1 staat, er een 1 achter zijn naam komt te staan. Voor kostenplaats 2 en 2 en 3 een 3. Het gaat dus om de namen die tussen bepaalde tekst voorkomen. Is hier een formule voor of wordt dit toch echt handmatig?

Principe moet zijn dat de formule er al moet staan en alleen de export ingeladen moet worden.

Zie bijgevoegd twee voorbeelden:

1. De lijst zoals deze uit het systeem komt.
2. De lijst zoals ik wil dat ie wordt met behulp van een formule :).

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen :).

Alvast bedankt!

vb 1.PNGvb 2.PNG

Welkom hier.

Omdat je nieuw bent heb ik voor deze keer het plaatje overgetypt. Vriendelijk verzoek om bij volgende vragen toch echt een EXCEL voorbeeld bestandje te plaatsen. Zoals eerder opgemerkt is dit tenslotte geen photoshop forum.

In bijlage een mogelijke oplossing om mee te beginnen: Bekijk bijlage Overgetypt plaatje (AC).xlsx

Code:
=ALS(OF(LINKS(A2;20)="Totaal Kostenplaats ";A2="");"";ALS(LINKS(A1;13)="Kostenplaats ";DEEL(A1;14;1);B1))
De uitvoer van het programma moet elke keer exact hetzelfde zijn.
De Kostenplaatsen hoeven niet opeenvolgend te zijn, bij de formule van AlexCEL moet dat wel

Laatst bewerkt:
Mijn excuses voor het toegevoegde plaatje, inderdaad niet goed over nagedacht! Allebei heel erg bedankt voor deze oplossing, het werkt.

Zou zoiets ook mogelijk zijn met een tekst als kostenplaats? Dus vervang Kostenplaats 1 door BE en totaal kostenplaats 1 door Totaal BE etc. (Zie bijgevoegde excel :))

Met de eerste oplossing ben ik overigens als erg blij aangezien alle kostenplaatsen nu een uniek nummer krijgen waar ik zelf een land aan kan koppelen!

Nogmaals bedankt!

Bekijk bijlage Excel kostenplaatsen vb.xlsx

Opmerking vooraf: je moet jezelf eens afvragen of je je tabel niet een beetje gebruikersvriendelijker wilt opstellen... Dan kun je bijvoorbeeld met draaitabellen veel sneller gegevens analyseren.

Maar goed, met een tamelijk ingewikkelde formule heb ik je vraag omgezet in een oplossing.

Bekijk bijlage Excel kostenplaatsen vb (AC).xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan