• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een tabel met twee kolommen getallen. De eerste kolom is gevuld met een (doorgaans opeenvolgende) reeks cijfers, in mijn geval 1 tot 65.000.
De tweede kolom is gevuld met zo'n 25.000 cijfers.
Ik wil de cijfers in kolom 2 graag opgezocht hebben in kolom 1 en deze voorzien hebben van bijv. een "x" (zie de handmatig aangebrachte "x" in cel B43.
Er zal vast een formule voor zijn, maar ik kom er niet op.
Wie helpt mij?

Vriendelijke groet,
Guido

Bijlagen

bv.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VERGELIJKEN(A1;$D$1:$D$23;0);"x");"")

Zo?
Code:
B1: =ALS(AANTAL.ALS($D$1:$D$23;A1)>0;"x";"")

Dat is inderdaad wat beter.
De >0 mag er ook nog wel uit.

Korter is beter, dus vooruit:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(D$1:D$23;A1);"x";"")

goed gevonden maar zo zoek je de waarden van kolom A in kolom D maar ik dacht verstaan te hebben dat hij de waarden van kolom D zocht in kolom A.

Bijlagen

Wat is daarbij het verschil als een waarde gelijk aan elkaar is.

Je zoekt no: 10 van kolom D in kolom A, of je zoekt de 10 van kolom A in kolom D?

In het door TS meegeleverde voorbeeld stond alleen in B43 een "x" als gewenst antwoord, ik ga er dus van uit dat gechecked moet worden of A in D voorkomt.

als je alleen naar het aantal lettertjes kijkt is de winnaar: =ALS(AANTAL.ALS(D$1 : D$23;A1);"x";"")

echter als je ook naar de snelheid kijkt dan is de winnaar: =ALS.FOUT(ALS(VERGELIJKEN(A1;$D$1:$D$23;0);"x");"")
deze stopt als je oplossing gevonden is, die eerste formule rekent dan nog door.

als je kolom D sorteert dan kan het nog sneller met =ALS.FOUT(ALS(VERT.ZOEKEN(A1;$D$1:$D$23;1;WAAR)=A1;"x";"");"")

Laatst bewerkt:
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken. De vraag is opgelost.

Vriendelijke groet,
Guido

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan