• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule hulp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Oxy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Oxy

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met de kwestie welke staat beschreven in de bijlage? Ik zou het erg waarderen als iemand mij uit de brand kan helpen.

Vriendelijke groet.

Bijlagen

Oxy,

Welke getallen wil je bij elkaar opgeteld hebben als er double staat?
De zelfde getallen die double zijn of alle getallen bij elkaar op die double zijn?

Je hebt de 'groepen getallen' nu van elkaar gescheiden door een verschillende opvulkleur. Je kunt met een formule in Excel echter niet nagaan welke groepen getallen bij elkaar horen. Je zult een optelbereik in je formule moeten kunnen opgeven, maar dat bereik is altijd variabel en hangt af van de opvulkleur van de cel, als ik het goed begrijp.

Kijk eens naar de opzet van de formule DBSOM, ik denk zelf dat je daarmee een heel eind kunt komen bij jouw probleem.

Plak in C3 deze formule, en kopieer door naar beneden:
Code:
=ALS(EN(B3<>"double";B2="double");SOM(VERSCHUIVING(A3;0;0;-(ALS(B2="double";ALS(B1="double";1;0)+1;0))-1;1));"")
en zet in C2 de volgende:
Code:
=ALS(EN(B2<>"double";B1="double");SOM(A1:A2);"")
Waarschijnlijk kan het wel wat korter/makkelijker met een matrix formule, maar daar kwam ik zo 1-2-3 niet op.

p.s. voor C1 heb je (als ik je goed begrijp) geen formule nodig, aangezien daar nooit een som kan komen.

Laatst bewerkt:
@ Tim: In cel C5 moet de som zijn van A4 en A5 (A4+A5), Cel C9 moet de som zijn van C7, C8 en C9 (C7+C8+C9)

@ Rocompy87: de opvulkleur heb ik zelf toegevoegd om het te verduidelijken (helaas niet helemaal gelukt begrijp ik nu haha)

@ Paul, volgens mij is dit em =IF(AND(B3<>"double";B2="double");SUM(OFFSET(A3;0;0;-(IF(B2="double";IF(B1="double";1;0)+1;0))-1;1));"")

Alleen moet ik nog even kijken naar een verlenging van de formule als er meerdere doubles staan ipv 2 (B2 en B1). Ik kom daar niet helemaal uit. Stel dat er dus 6 doubles staan?

@ Paul, volgens mij is dit em =IF(AND(B3<>"double";B2="double");SUM(OFFSET(A3;0;0;-(IF(B2="double";IF(B1="double";1;0)+1;0))-1;1));"")

Alleen moet ik nog even kijken naar een verlenging van de formule als er meerdere doubles staan ipv 2 (B2 en B1). Ik kom daar niet helemaal uit. Stel dat er dus 6 doubles staan?

Dat ziet er uit als mijn formule in het engels:D;)

Die houdt rekening met meerdere double boven-/onder elkaar.

Haha Paul, scherp opgemerkt :p, ja inderdaad ik heb hier een Engelse Excel versie op het werk.

Ik heb even nog een bijlage toegevoegd met jouw formule. Als ik kijk naar C15 is dat alleen een optelling van A13,A14 en A15. Echter er staan nog meer doubles boven (Vanaf B9) C15 moet dus een optelling doen van A9 t/m A15.

De optelling is dus in dit voorbeeld met 7 dubbelen. Overigens is dit de max dat een double kan voorkomen.

Bijlagen

@ Paul,

Het is me al gelukt. Helemaal geweldig. Je bent een held :D Thanks!

zo dan:

Het aantal keren double maakt niet uit. Al zet je er 100 onder elkaar, dan nog zou het goed moeten gaan. Ik heb wel gebruik gemaakt van een hulp kolom (D). deze zou je kunnen verbergen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan