• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in excel + excel zelf waarden toe laten kennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

delmara

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2015
Berichten
2
Hoi allemaal,

Ik probeer in excel een 'wiskundige formule' te verwerken en vroeg mij even af wat de mogelijkheden waren in excel, of dat excel hier te gelimiteerd voor is (zie bijlage voor de simpele versie om de berekening wat duidelijker te maken).

In basis zijn er 3 componenten voor de formule:

deelsom x maanden x percentage = factor 1
deelsom x maanden = factor 2
factor 1 / factor 2 = antwoord in een percentage.

Het aantal maanden (E2,E3,E4), de percentages (G2,G3,G4), het totaalbedrag (C6) en het antwoord in een percentage (M5) worden handmatig ingevuld.

Zoals jullie vanuit de formule begrijpen zal wanneer de deelsommen veranderen ook factor 1 en 2 en dus het antwoord veranderen.

Wat ik nu wil bereiken is dat ik een totaalsom invoer en dat excel vervolgens deze totaalsom zelf verdeelt over de 3 deelsommen om op het opgegeven percentage in cel M5 te komen.
Ik wil dus graag weten wat de verdeelsleutel moet zijn om op het opgegeven percentage te komen.

Ik hoop dat e.e.a. mogelijk is in excel en zie jullie input graag tegemoet : )
 

Bijlagen

  • 2.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Bedrag verdelen om target percentage te behalen.xlsx

Met dank voor deze leuke puzzel kan ik nu berichten dat ik een oplossing gevonden heb.
Hierbij direct de opmerking dat dit maar 1 van de vele mogelijke oplossingen is.

Kort samengevat komt mijn oplossing er op neer dat 2 verschillende bedragen worden berekend:
1 bedrag voor elke regel met een percentage hoger dan (of gelijk aan) het opgegeven percentage en
1 bedrag voor elke regel met een percentage lager dan het opgegeven percentage.

Ik heb ook een tabel gedefinieerd zodat je naar hartelust regels kunt toevoegen en verwijderen.

De Excel sheet bevat nadere toelichting.

Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt. :d
 
Daar heb je geen Excel voor nodig.

Het hoogste percentage 3,3 % wijkt 0,8 procentpunten af van het gewenste gemiddelde percentage 2,5%.
Het laagste percentage 2,35 % wijkt 0,15 procentpunten af van het gemiddelde percentage van 2,5%.
Om een gemiddelde van 2,5 % te krijgen moet de verhouding tussen de bedragen 1:6 (0,15 : 0,8) zijn: op iedere Euro op 3,3% heb je dus 6 Euro op 2,35 % nodig om tot een gemiddeld van 2,5 % te komen.
1/7 van het eindbedrag a 3,3 %; 6/7 van het eindbedrag a 2,35 %.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je geen Excel voor nodig.

Het hoogste percentage 3,3 % wijkt 0,8 procentpunten af van het gewenste gemiddelde percentage 2,5%.
Het laagste percentage 2,35 % wijkt 0,15 procentpunten af van het gemiddelde percentage van 2,5%.
Om een gemiddelde van 2,5 % te krijgen moet de verhouding tussen de bedragen 1:6 (0,15 : 0,8) zijn: op iedere Euro op 3,3% heb je dus 6 Euro op 2,35 % nodig om tot een gemiddeld van 2,5 % te komen.
1/7 van het eindbedrag a 3,3 %; 6/7 van het eindbedrag a 2,35 %.

Voor het verzinnen van de formules heb je inderdaad geen Excel nodig.
Het resultaat van de formules kun je wel mooi zichtbaar maken in Excel.
Mijn oplossing komt grofweg neer op wat je schetst, maar dan ook rekening houdend met eventuele verschillen in aantallen maanden, hetgeen het geheel nog wat uitdagender maakt.
 
Beste Delmara,

Het is bijzonder frustrerend om veel tijd te besteden aan een topic, met een (denk ik) goede oplossing te komen en dan geen enkele vorm van terugkoppeling van de vraagsteller te krijgen. :mad:
In ieder geval is het goed gebruik op dit forum om een vraag als "opgelost" te markeren als hij is opgelost.
Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn... :rolleyes:

Marcel
 
Dat komt soms langer duren.
Ik heb vaker gedacht daar hoor ik nooit meer iets van.
Maar na een paar weken reageren de meeste TS toch wel weer.
Meestal zijn ze dan op vakantie geweest.
 
Hi Marcel en Alphamax,

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken! : )

Het was geen vakantie (helaas), het was wat druk op het werk waardoor ik nog geen tijd heb gehad om naar mijn post te kijken, excuses voor de wat late reactie!
Ik heb inmiddels naar je oplossing gekeken Marcel (en Alpha in text vorm) en had nog niet op deze manier naar het probleem gekeken, zo zie je maar dat meerdere ogen altijd helpen :)
Jouw opzetje Marcel komt een heel eind in de richting van wat ik bedoelde, ga hem ook zeker gebruiken en verder pimpen naar mijn probleem!

Nogmaals heel erg bedankt voor de oplossing, alvast een fijn weekend en ik zal het topic op opgelost zetten!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan