• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterderks

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2011
Hoi,

Ik wil graag in bijgevoegd excel bestand in Cel H5 een formule plaatsen die het resultaat geeft van een keuze uit de drop-down menu's van cellen D5, en E5.
Het verhaal is als volgt. De bedoeling is dat de tool, bij keuze van een bepaald land van bestemming (cel D5) en gewicht (cel E5) van een pakketzending, automatisch in cel H5 aangeeft wat bij die specifieke land- en gewichtskeuze het voordeligste tarief is (op basis van de tarievenmatrix in K15:BB42) en in cel F5 welke vervoerder (PostNL, DPD, DHL of Skymail) daar dan bij hoort. Daarna zou het mooi zijn, maar ik weet niet of dat in één cel kan, als ook in cel F5 (vervoerder) nog een keuze kan worden gemaakt zodat eventueel voor een alternatief kan worden gekozen.

Bijvoorbeeld:
Landkeuze is Finland (cel D5)
Gewicht van pakket is 20 t/m 25 kg (cel E5)
In cel H5 zou dan automatisch het tarief van €22,70 moeten verschijnen en in cel F5 zou dan eveneens automatisch "DHL" moeten verschijnen als zijnde de voordeligste keus.
Zou hetzelfde pakket slechts 1,5 kg wegen dàn zou dus in cel H5 "€18,50" moeten verschijnen met in cel F5 "PostNL" aangezien die vervoerder in dat geval dan de goedkoopste is.

Indien vervolgens in cel F5 tóch een andere vervoerder wordt gekozen (uit het dropdown menu dus) dan zou in H5 dus het tarief van díe vervoerder moeten verschijnen. Indien voor deze vervoerder in de index geen tarief staat dan "NVT".

Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik heb enkele aanpassingen in uw bestand gedaan zodat het werkbaar wordt.
Kijk maar eens of je hier mee kunt leven.

Bijlagen

Superbedankt voor de moeite die je hebt gedaan.

De tool is echter nog niet helemáál zoals ik 'm zou willen, maar misschien wil ik wel iets wat helemaal niet kan in excel, ik heb geen idee. :)

Het is namelijk de bedoeling dat de tool automatisch in cel H5 de laagste score (het voordeligste tarief dus) uit de index voor het betreffende land en het betreffende gewicht invult en dan automatisch ook in cel F5 de daarbij horende vervoerder.
Eigenlijk zou het dus zo moeten zijn dat alléén in de cellen D5 en E5 (en in eerste instantie dus NIET F5) door de gebruiker van de tool een keuze moet worden gemaakt, waarna de tool in F5 en H5 dan het resultaat geeft.
Een eventuele nul-score zou als "N.V.T." of "niet mogelijk" moeten worden weergegeven.

Als dát is gebeurd dán zou eventueel in cel F5 nog een alternatieve keuze gemaakt moeten kunnen worden.

Ik hoop dat 't 'n beetje duidelijk is...ik weet dat 't veel gevraagd is....

Is dat zo ongeveer wat je bedoelt?

Rebmog

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan