• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yesper

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2021
Wil iemand mij helpen met deze Excel formules.

Zie bijgevoegd bestand.

Je hebt een dag overzicht van in tabblad poz, en in het geel gearceerd staat het week overzicht, daar wil ik het totaal van de week hebben op naam en zone en uren totaal van de week.

Graag zou ik ook willen weten wat het percentage van de gemiddelde norm is dus op tabblad Dagnormen van dezelfde datum zou automatisch in kollom N moeten komen. En het week verschil zou dan automatisch in kollom AC moeten komen van tabblad POZ

de gegevens in het geel gearceerde vlak heb ik handmatig ingezet als voorbeeld.

Hoop dat het zo duidelijk is .
Verneem graag

Bijlagen

Het is niet een formule maar diverse formules.
Met een SOMPRODUCT- en SOM.ALS functie kom je een heel eind.
Door de opzet van je tabel is het opzoeken van "normen" een ingewikkelde functie geworden.
Waar het getal in kolom AC vandaan komt is mij niet duidelijk. Mogelijk nog enige toelichting?

NB:
1. De zonenummers zijn TEKST, en op tabblad dagnormen CIJFERS. Complicerend.
2. Er staan spaties achter de namen, mogelijk complicerend bij zoekfuncties.

Bijlagen

Met een goede struktuur van gegevens is een draaitabel je vriend.

Beste ALexCel

Het overzicht wat je gemaakt heb komt al richting waarheid, zou je nog een paar dingen kunnen aanpassen.
>Het week totaal staan nu alle gegevens per regel per zone, het zou moeten zijn per regel Naam en Zone, dit om de juiste Norm te kunnen berekenen.

>De gemiddelde norm en uren, kan dan ook uit de zelfde selectie kunnen komen.

Hoop dat het lukt alvast bedankt voor de moete

Laatst bewerkt door een moderator:
Geef eens handmatig in het voorbeeld aan wat je wilt bereiken, want ik volg het niet helemaal.

Formules in Excel

Hallo AlexCEL,

Hierbij zoals gevraag in het gele gearceerde vak , heb ik de verdeling gemaakt zoals ik het graag zou willen zien.
De in het groen gearceerde cellen heb ik handmatig aangepast om hopelijk voor jou duidelijkheid te geven.

Ik heb nu alleen even een naam vermeld , dat het wat duidelijker is denk ik.

Dank je alvast voor de moeite

Bijlagen

Voor AA3:
Code:
=SOMPRODUCT((B$3:B$12=R3)*(E$2:L$2=ZOEKEN(2;1/(S3:Z3>0);S$2:Z$2))*(E$3:L$12>0)*(C$3:C$12))

Beste Alex,

De code werkt perfect echter, lijkt het als ik dat over 5 dagen laat lopen dat het fout gaat.
Dus som aangepast naar regel 200

Dan zou de formule er zo uitzien.
=SOMPRODUCT((B$3:B$200=R3)*(E$2:L$2=ZOEKEN(2;1/(S3:Z3>0);S$2:Z$2))*(E$3:L$200>0)*(C$3:C$200))

Elke werkdag heeft onderstaande regel lopen tussen de gegevens.
Date Gebruikers Totaal Tîjd Totaal DCp gepickt 10 11 13 35 59 62 92 95 Gemiddeld

Kun je daar nog iets voor verzinnen.

Alvast dank

Mompelt iets over representatieve voorbeelden...

Maar ok, kleine modificatie dan:
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT((B$3:B$200=R3)*(E$2:L$2=ZOEKEN(2;1/(S3:Z3>0);S$2:Z$2))*(E$3:L$200>0)*(C$3:C$200);0))

Bijlagen

Formules in Excel

Dank je Alex voor de moeite.

Ben ik heel blij mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan