• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Beste mensen,
Ik kreeg bijgesloten sheet van iemand die de volgende vraag heeft. Het gaat om betonvloeren en wanneer die in productie genomen worden. Dat is kolom C.
In kolom O zie je de datum waarop die vloer klaar is.
Nu mag in kolom C niet een datum staan die 1 dag voor de datum in O ligt, dat is te kort tijd. Ook als in O een maandag staat, mag er in C geen vrijdag staan, want dan is er geen tijd meer want zit weekend tussen.
Dus bijvoorbeeld cel O 68 moet een kleur krijgen omdat C68 1 dag er voor is. Ook O 69 moet kleur krijgen omdat weekend er tussen zit. Ik ben al bezig geweest met zoiets: =EN(WEEKDAG($AD49)=2;WEEKDAG($C49)=6) , maar dat is slecht een deel.

Dank alvast,
Jos

Bijlagen

Met de voorwaardelijke opmaak kan je formule NET.WERKDAGEN.INTL() gebruiken
die kan ook rekening houden met afwijkende weekends en vakantiedagen
Code:
=NETWERKDAGEN.INTL(C49;O49;"0000011";Vakantiedagen!$B$2:$B$26)<3

Als ik jouw vraag vertaal wil je miniaal 2 volle werkdagen tussen start en eind voor de VO test gebruik ik daarom <3
ik heb in de bijlage niet alleen de VO ingesteld, maar ook in P de net.werkdagenformule gezet zodat je makkelijk ziet hoe het werkt.

Als kolom O handmatig ingevoerd wordt kun je ook overwegen om een gegevensvalidatie op de cel te zetten dan kun je testen dat de waarde in O68 minimaal 2 werkdagen na kolom C ligt.

Derde optie is om in kolom O een formule te zetten die bij de waarde in kolom C minimaal 2 of 3 werkdagen op te tellen

Code:
=+WERKDAG.INTL(C68;2;1;tblVakantiedagen[Datum])

meerdere oplossingsrichtingen hoop dat de goede erbij zit...

Bijlagen

Geweldig!! Ik ga het vrijdag proberen en laat ik het hier weten of het werkt. Bedankt!:)

Volgens mij werkt het al!!
In jouw bestand heb je deze formule niet staan: =NETWERKDAGEN.INTL(C49;O49;"0000011";Vakantiedagen!$B$2:$B$26)<3
Ben nieuwsgierig wat die doet. Wat zijn die "0000011"?
En waarom kan ik niet NETTO.WERKDAGEN gebruiken? Wat versta je onder afwijkende weekenden?

Maar nu al blij hoor 😁

dat is mooi dat het werkt..
NETTO.WERKDAGEN heeft die flexibele weekend optie niet. Ik dacht eerst dat ik vrijdag ook als weekend dag aan te merken maar dat bleek niet nodig.
bij Netto.werkdagen.intl() kun je met 0000011 aangeven dat het zaterdag en zondag weekend is. maar in de horeca is ook vaak maandag dinsdag het weekend en dan gebruik 1100000 maar je zou ook 3 daags weekend of woensdag
ik gebruik het ook wel eens in productieplanningen waar bijv op maandag en dinsdag product A wordt gemaakt en woensdag tm vrijdag een product B. je kunt dan snel plannen.

uiteindelijk zou Netto.werkdagen hier ook voldoende zijn omdat je gewoon een "standaard" weekend hebt en met de vakantiedagen lijst de rest kan regelen.

Toch werkt het niet. Als ik bijvoorbeeld startdatum 9-2-24 neem (vrijdag) en einddatum 12-2-24 (maandag) dan geeft functie NETWORKDAYS als antwoord 2. Maar er zitten toch niet 2 werkdagen tussen dan?

Hij werkt wel maar anders dan je denkt :)
hij telt de dagen. dus vrijdag is een werkdag en maandag is een werkdag. en daarom had ik dus in de VO test gezet dat de cel rood moet worden val het verschil kleiner dan 3 is

Dit is altijd een ding met excelformules. Telt de startdatum of einddatum ook mee of niet. Dus heel vaak moet je even puzzelen met plus 1 of min 1 om op de dagen uit te komen die je wilt
vandaar dat ik ook in de formule zat te klooien met vrijdag weekend of niet, maar dan klopt het weer niet als je op woensdag start en het op vrijdag klaar mag zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan