• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule inkorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0707

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Ik heb een formule , bv
=ALS((g11="ir1")+of(g11="ir2")+of(g11="cr1)+of(g11="cr2");"";d62

Kan ik de formule inkorten tot
Als
g11 =
ir1 OF ir2 OF cr1
dan ...

Ik hoef dan namelijk maar één keer het regelnummer te vervangen als dat wijzigt.

Neem deze formule:

=ALS(OF(g11="ir1";g11="ir2";g11="cr1";g11="cr2");"";D62)

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas komt in deze vorm nog evenveel keren g11 voor.. met als gevolg dat ik elke g11 moet wijzigen als dat bv g12 moet worden..

Ik wil dus graag een keer g11 hebben in plaats van vier keer.

Probeer dan deze eens:
Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(G11;{"ir1";"ir2";"cr1";"cr2"};0));"";D62)

Probeer deze formule eens :

=ALS(OF(INDIRECT(A1)="ir1";INDIRECT(A1)="ir2";INDIRECT(A1)="cr1";INDIRECT(A1)="cr2");"";D62)

Je moet de formule niet wijzigen alleen in A1 plaatst je G11 of G12.

Helaas, dit lost het ook niet op.
Ik moet in de zoekcel niets hoeven wijzigen, maar het regelnummer in de formule makkelijker aan kunnen passen.
Dus de formule moet blijven:
Als
g11 =
ir1 OF ir2 OF cr1 OF cr2
dan ...

waarbij ik dan ineens g11 kan wijzigen in g12.

Hallo gast0707,

Hoezo geeft de formule die ik je gegeven heb voor ieder resultaat 0?
Ik vermoed dat je de formule niet goed gelezen hebt:
Als je goed kijkt dan zie je dat dit gedeelte van de formule
{"ir1";"ir2";"cr1";"cr2"}
omsloten is door accolades en niet zoals je misschien las door gewone haakjes (hoewel als ik dit bij mij test dan geeft excel een foutmelding).
Bij mij reageert de formule wel met verschillend resultaat: als ik in G11 één van de 4 waardes zet komt de formule keurig met een leeg veld en als ik bijv ggg in G11 zet wordt keurig de inhoud van D62 gepresenteerd.
Je kunt eventueel ook in de door mij gegeven formule de indirect-functie toepassen:
Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(INDIRECT(A1);{"ir1";"ir2";"cr1";"cr2"};0));"";D62)
uitgaande van dezelfde veronderstelling als Danny.

Als ik echter het antwoord op de laatste door Danny gegeven oplossing lees dan rijst bij mij de vraag: Op welke manier vindt de wijziging van G11 in G12 plaats? Is dat omdat er bijvoorbeeld in de eerste 10 rijen een rij wordt ingevoegd? Moet er op basis van een gewijzigde situatie in een andere cel nu niet naar G11, maar naar G12 gekeken worden?
Graag wat meer duidelijkheid (althans voor mij) om met meer zekerheid een oplossing voor jouw vraag te kunnen geven.

Helaas, dit lost het ook niet op.
Ik moet in de zoekcel niets hoeven wijzigen, maar het regelnummer in de formule makkelijker aan kunnen passen.
Dus de formule moet blijven:
Als
g11 =
ir1 OF ir2 OF cr1 OF cr2
dan ...

waarbij ik dan ineens g11 kan wijzigen in g12.

Heb je mijn voorbeeld eens getest ? :shocked:

In A1 zet je gewoon G11 of G12.
In A1 staat de formule niet in !!!

INDIRECT(A1) verwijst naar het gegeven in cel A1.

Zie bestandje.

Bijlagen

Thoralf je laatste vraag is juist: inderdaad moet er op basis van een gewijzigde situatie in een andere cel dan niet naar G11 maar naar G12 gekeken worden als er bv een rij wordt ingevoegd.

Je hebt nu in principe 2 mogelijkheden om die veranderende situatie aan te pakken:
1 - handmatig, wat ik alleen zou doen indien er geen regel te bedenken is waarmee je de omschakeling van G11 naar G12 kunt beschrijven.
2 - via een formule de cel bepalen waar naar gekeken moet worden. Aan deze vorm zou ik de voorkeur geven.

Verder gaand in de tweede richting kun je kiezen voor het bepalen van de cel waar naar gekeken moet worden in een hulpveld. Je komt dan terecht op een formule zoals die door Danny en als laatste door mij gegeven is (die met de verwijzingen naar A1).
Of je lost het op zonder hulpveld, maar dan moet je de bepaling van G11 of G12 in de formule zelf inbouwen. Gegeven jouw behoefte aan een korte formule betekent dat het gebruik van de INDIRECT-functie met in die INDIRECT-functie de ALS-functie die als resultaat G11 of G12 geeft. Voor de duidelijkheid zou ik dan kiezen voor het hulpveld (tenzij de formule die je nu vraagt op meerdere plaatsen in je sheet voorkomt met andere combinaties van G11 en G12).

Tenslotte heeft jouw antwoord mij nog niet duidelijk gemaakt waarom de door Danny en mij gegeven oplossingen niet werken.

Ik ga hiermee aan de slag, moet het even goed testen aangezien inderdaad de formule elders in de sheet nog voorkomt met andere combinaties. Ik wil ook geen hulpveld gebruiken als het niet heel erg noodzakelijk is. Bedankt voor de hulp!

status = opgelost > hoe?

je hebt de status op opgelost gezet.

Ik ben zeer benieuwd wat voor jou de oplossing heeft geboden.
Zou je dat nog willen melden?

Haije, vooralsnog laat ik de formule zo die was en ga de gegeven opties in de toekomst verder testen. Betekent dat de oplossing voor mij is dat eigen formule vooralsnog het beste werkt voor mij, ook in de rest van de sheet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan