• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule korter maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MikeyB

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Hoi Allen,

In het volgende bestand staat in cell B2 een formule om te tijd waarop degene moet beginnen met werken, nu is de formule ellelang en eigenlijk nog niet af, hij gaat nu maar tot 6:45. Als ik het helemaal uitwerk tot het einde dan is te formule te lang.
Is er geen manier om dit simpeler te doen?

Bijlagen

Misschien op deze manier:

Code:
=ALS((OF(Maandag!A4:A12=A2));Maandag!A3;ALS((OF(Maandag!B4:B12=B2));Maandag!B3))

Deze code moet je verder uitbreiden en in B2 zetten. In deze code staat er dus A4:A12 dat betekend dat die formule geld voor cel A4 t/m A12 zo hoef je niet 12 keer dezelde fomule in te vullen. Dit is al een stuk korter. Is dit wat je bedoeld?

Zoiets dacht ik dus ook al,
Helaas klijg ik zo #VALUE!

Ik heb btw de engelse versie van excell

Thoralf jou methode werkt wel, kun je uitleggen hoe deze werkt zodat ik deze wat kan aanpassen?

Laatst bewerkt:
Dat je value krijgt kan kloppen. Omdat het een matrix formule is moet je hem afsluiten met: CTRL + SHIFT en dan op enter klikken. En niet alleen op enter dan zal hij inderdaad een foutmelding, value, aangeven.

Dankje, nu werkt hij idd wel, nooit geweten dat je het zo moest afsluiten,
bedankt!

Echter nu ben ik toch benieuwd hoe de methode van thoralf werkt, zou je deze toch uit kunnen leggen?

Tevens heb ik nog een vraag, hij geeft nu de begin tijd weer.
De eindtijd te bepalen met een formule dacht ik ook over om zoiets te doen, ik dat echter niet voor elkaar

Laatst bewerkt:
=INDEX(Maandag!3:3;VERGELIJKEN(A2;Maandag!4:4;0))

De formule bestaat zoals je ziet uit twee functies: de functie INDEX en de functie VERGELIJKEN.
Allereerst de functie VERGELIJKEN: Deze functie levert de index op van het eerste voorkomen van het zoekargument (inhoud van A2) in de matrix (rij4 op het blad Maandag, de rij met daarin de naam Rolf), en dat moet met de exacte waarde (het argument 0).
In de implementatie levert dit het getal 1 op.
Dan de functie INDEX: Deze levert de inhoud op van het veld in de matrix (in dit geval rij 3 op het blad Maandag, de rij met tijdstippen), gegeven het rijgetal wat wordt meegegeven (in het voorbeeld het getal 1).

Aanvulling:
Wil je het laatste eindtijdstip hebben dan moet je bij de functie VERGELIJKEN de nul vervangen door een één.

Laatst bewerkt:
Okee dat deel snap ik, dankje!
Nu is het zo dat de namen niet altijd in dezelfde rij staan, is het mogelijk dat hij in meerdere rijen zoekt naar rolf met deze formule?

Het eenvoudigst gaat dat door in kolom A de namenlijst te maken en dan zou je waar nu de naam staat een kruisje kunnen zetten, waardoor je ook met smallere kolommen uit kunt.
Het rijgetal zou je dan ook weer met de functie vergelijken kunnen bepalen. Dat rijgetal zet je dan in de formule met de functie INDIRECT om in de verwijzing naar de betreffende rij.

Het probleem is alleen, dat nu in het dagrooster alle namen die er niet zijn ook ontbreken, anders wordt dit erg onoverzichtelijk. Tevens is het zo dat normaal in het dagrooster in de eerste kolom taken staan die ze moeten uitvoeren, daarom staan ze dan ook niet elke keer in dezelfde rij. Aan de hand van de taken worden mensen ingedeeld. Maar ik begrijp dat het niet mogelijk is om in meerdere rijen te zoeken?

Het voorbeeldje maar even aangevuld conform mijn suggestie. Daarbij de formule als één geheel geschreven.
Hierbij ook nog de naam vervangen door een x.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Tenslotte dan maar even inclusief laatste eindtijd en tevens voorzien van de absoluuttekens voor het copieren.

Bijlagen

hm het is toch niet helemaal wat ik zoek..
ik zoek meer iets als hetvolgende
Bekijk bijlage Book1.xlsx

Maar dan dat rolf in meerdere rijen kan staan, niet net als nu alleen in de bovenste..

Hallo Mickey,

Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt. Op welk blad zou Rolf bijv meerdere keren voor mogen komen?

Maar een meer principiëlere vraag is nog awt is precies de samenhang, het gebruik van deze sheets? Is het zo dat je als het ware een strokenplan (sheet maandag) probeert terug te vertalen naar een begin- en eindtijdstip?

Overigens, door het opnemen van de kolom met taaknummers op het blad maandag moet de formule in C2 op het blad Sheet1 ook aangepast worden naar
=INDEX(Maandag!B3:CD3;VERGELIJKEN(A2;Maandag!4:4;1)-1)
Dus de -1 toevoegen aan het einde van de formule.

Op het blad zou maandag in verschillende rijen voor kunnen komen, bv maandag heeft hij taak 1, dinsdag taak 2 etc.

En het is idd de bedoeling dat de begin en eindtijd van een bepaalde dag, maandag in dit geval, vertaald wordt naar een tijd begin en eindtijd in het weekrooster

Laatst bewerkt:
Nu ik dit zo lees denk ik dat mijn oplossing er in zou liggen om op het blad maandag (en ook op de bladen dinsdag en volgende) tussen de huidige kolom A en kolom B 3 kolommen op te nemen resp naam, begintijd taak en eindtijd taak Dit alles afgeleid uit de inhoud van de betreffende regel op het blad maandag. Op jouw blad Sheet1 zou je dan de namen kunnen opnemen met daarbij kolommetjes voor de verschillende dagen en daarmee ga je dan de gegevens van het blad maandag ophalen (de gegevens uit de kolommen met begin- en eindtijd. Je houdt dan in elk geval de formules overzichtelijker.

Opzich is dit idd een prima idee, nu is het wel zo dat sommige taken later op de dag door een ander overgenomen worden, het kan dus zo zijn dat eerst rolf taak 1 uitvoerd tot 11 uur en dit zijn eindtijd is en later piet deze taak ook heeft..

Dit zo verder lezend begin ik toch steeds meer te neigen naar een oplossing waarbij je op het blad maandag aan de hand van een begin en eindtijdstip (dus die invullen in een cel) een strokenplan gegenereerd om een en ander te visualiseren en dan de ingevulde tijden gebruiken in andere sheets.
Om althans het eerste deel in werking te zien kijk eens op
http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
bij roostervb2. Daarin zitten een paar bladen die wellicht als uitgangspunt zouden kunnen worden genomen.

Ik heb het nu voor elkaar om een dagrooster te maken naar wens,
echter het vertalen van dagrooster naar weekrooster loop ik tegen het volgende aan:
In sheet maandag staat nu de naam met de begin en eindtijd erachter, deze moeten automatisch naar het weekrooster worden gezet, hoe ik het nu heb gedaan heb ik weer een ellelange formule nodig..
Kan dit korter?

Bekijk bijlage Rooster_week_xx.zip

Hallo Mikey,

Kijk nog eens op die site, maar dan bij Planbord.
Je moet dan wel even via Cellen => Opmaak => Weergeven het blad hulpvelden zichtbaar maken en in het blad Planningsgegevens kolom B. Je ziet dan een tabel met unieke voorkomens in kolom B van het blad Planningsgegevens Als je vervolgens kijkt naar het blad Planbord dan zie je hoe die gegevens in het blad zijn gezet. Jij zult echter nog een tussenstap nodig hebben: een sortering van de tabel op het blad hulpvelden.
Op het blad Knutselblad staat overigens nog een voorbeeldje hoe unieke namen uit een lijst te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan