• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieren81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2010
Goedemorgen,

In bijgevoegde bijlage is vakanties plannen geen probleem. Ik wil het graag uitbreiden zonder dat dan de formule verdwijnt.
Als je nu de datum invult van tot komt er een v in beeld. Nu wil ik graag dat als ik een letter invul in bijv. cel C5 dat de huidige formule niet verdwijnt.
Ik kom er zelf niet uit misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groet André

Bijlagen

Hoi André,

Je maakt er wel een zoekplaatje van. Welke formules verdwijnen? Als ik in C5 een letter invul, dan zie ik niets verdwijnen.
En wat wil je uitbreiden? Wil je misschien i.p.v. een v, de letter in C5?

In cel C5 staat nu een formule die rekening houd als je een datum invult. Als je dan in cel C5 een letter invult verdwijnt de formule.
Indien mogelijk wil ik als je een datum invult de v wordt verwerkt maar als ik een letter invul(c5) dat de huidige formule blijft bestaan.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is!

Waarschijnlijk bedoel je G5 i.p.v. C5.

Wat je wilt kan niet als zodanig: een cel kan niet én een formule én een ingevulde waarde bevatten.

Ik denk dat je wilt bereiken dat als je de cel weer leegmaakt, dat dan de formule weer terugkomt?
Dat kan waarschijnlijk alleen met VBA (al zou ik zelf niet weten hoe). Of je moet de formule vanuit een omringende cel kopiëren.

Wellicht kun je de formule nog zodanig aanpassen dat hij iedere gewenste mogelijkheid dekt.

Een suggestie is nog om de cellen met een formule met voorwaardelijke opmaak te markeren, zo dat je duidelijk kunt zien welke cellen berekend zijn en welke cellen ingetypt zijn.
Vanaf Excel 2013 kan dat met =ISFORMULE(G5) van toepassing op =$G$5:$BQ$6

Overigens zie ik dat je voor dat bereik al voorwaardelijke opmaak hebt: indien >" " dan een rode letter. Dus als er iets ingevuld is, dan moet het rood zijn.
Een vaste opmaak rode letter doet hetzelfde. Maar dat terzijde.

Een ander alternatief is om de formules onder te brengen in voorwaardelijke opmaak, bijvoorbeeld door de vakantiedagen rood te kleuren.
Dan hoef je die formules niet meer in de cellen te plaatsen en kun je daar invullen wat je maar wilt.

Ik heb de formule in de voorwaardelijke opmaak gezet. Handmatig de v invullen gaat goed kleurt ook rood, maar niet als je begin en einddatum invult.
Ik ga nog verder stoeien met de voorwaardelijke opmaak.

Laatst bewerkt:
Graag gedaan, enne ... laat maar even weten, mocht je er niet helemaal uitkomen.

Goedemiddag,
Ik ben aan het stoeien met de voorwaardelijke opmaak maar kom er helaas niet uit. Heb ook nog gekeken om in de formule aan te passen zodat alle opties te vullen zijn, maar kom er niet uit.
Hulp gezocht.

Groet André

Bekijk bijlage Zomervakantieplanning 2016 MB.xlsx

In de bijlage heb ik het nu zo gedaan dat de vrije weekenden roodgekleurd worden (met witte letters) en de vakantiedagen oranje.
Dus met 2 regels voor voorwaardelijke opmaak: 1 voor de vrije weekenden en 1 voor de vakantiedagen.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de onderdelen van de oorspronkelijke formule.
Code:
=WEEKDAG(G$3;2)>ALS(EN(IS.ONEVEN(WEEKNUMMER(G$3;2));$B5="o");5;ALS(EN(IS.EVEN(WEEKNUMMER(G$3;2));$B5="e");5;7))
en
Code:
=EN($D5<=G$3;$E5>=G$3)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan