• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule laten werken die o.a. verwijst naar cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanComper

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2014
Berichten
16
Hallo,

Ik heb een probleem met de invoer van een formule in een Excel file die gericht is op evaluatie.

Als voorbeeld heb ik een bijlage toegevoegd. Ik heb een voorwaardelijke opmaak toegevoegd aan enkele cellen:

- Tussen 0 en 4,99 kleuren de cellen rood. Omdat een lege cel (die als 0 aanzien wordt) niet spontaan rood zou kleuren heb ik ="" ingevoerd in de cellen. Ik moet namelijk ook een score 0 kunnen geven.

- Wanneer ik nu een totaal gemiddelde wil maken van alle scores (MET GEWICHTEN gezien sommige scores meer moeten doorwegen dan andere) dan krijg ik de foutmelding #WAARDE!! . Wanneer ik alle cellen invul, dan wordt mijn formule logischerwijs wel berekent. Dan is er immers wel een getal aanwezig. Niet elke parameter wordt echter noodzakelijk gescoord.

Is er een methode om dit probleem te omzeilen zodat de formule ook gebruikt wordt wanneer er geen getal ingevuld wordt?


Alvast bedankt,

JanBekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Je zal je VO voorwaarde moeten aanpassen:
bv zo:
Code:
=EN(C4>"";C4>0;C4<5)
 
Bedankt voor de snelle respons.

Wanneer ik echter die formule invoer, wordt de cel rood en wordt een 0 weergegeven in C4. Het gewogen gemiddelde wordt ook nog niet weergegeven. Ik heb de toegepaste poging hier toegevoegd:

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
zoiets??
 

Bijlagen

  • voorbeeld-3.xlsx
    9 KB · Weergaven: 27
Zo moeilijk was dat nu oo weer niet.
 

Bijlagen

  • VO_Opmaak.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 30
Plaats hier het xls filetje, dan kan ik zien wat/waar het mis gaat.
 
Plaats hier het xls filetje, dan kan ik zien wat/waar het mis gaat.

Ik heb het gevonden. De oplossing was blijkbaar de formule =EN(LENGTE(C4)>0;C4<5) met een opmaak gekoppeld aan een rode achtergrond.

Wellicht was dit de logica zelve voor velen maar mijn ervaring met Excel en zijn formules is eerder gering. Is er eigenlijk nergens een uitgebreide handleiding aanwezig met al deze zaken in?

In ieder geval bedankt voor de tijd en de oplossing!
 
F1 is de grootst hulp
En door ervaring en kennis van "alle" formules ga je de diverse formules combineren om tot een oplossing te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan