• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule maken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Hallo HSV of Ahulpje,
Help....ik kom er echt niet uit, ik ben niet echt handig met excel.
Ik up-load hierbij het eerste gedeelte van het grotere bestand. Ik heb van alles geprobeerd maar het werkt niet wanneer ik het op het volledige bestand los laat. Het volledige bestand is 11000 regels groot.
De te sorteren gegevens bevinden zich nu in Kolom F. Het liefst zou ik een macro willen gebruiken die nadat de sorteren is uitgevoerd het bestand weer zichtbaar maakt zoals het was vóór dat het macro werd ingeschakeld.
Als u het werkend krijgt kan ik dan later de nu verwijderde regels tot en met 11000 gewoon tussen voegen en blijft het dan werken.
 

Bijlagen

  • Test hele a.xlsm
    122,2 KB · Weergaven: 3
Hiermee worden alle kolommen gekopieerd.
Code:
Sub hsv()
    For i = 65 To 90
        letter = Chr(i)
        With Blad1.UsedRange
         .AutoFilter 6, "*" & letter & "*"
           Sheets(letter).usedrange.clear
         .Copy Sheets(letter).Range("A1")
         .AutoFilter
        End With
    Next
End Sub
 
HSV,
Ik heb geprobeerd deze macro in te typen, maar het lukt niet. Om een of andere reden zijn de macro's uitgeschakeld en kan ik er ook geen maken. Wil jij eens kijken welke instelling(en) er verkeerd staan in het door mij geuploade bestand, sorry dat ik nu weer met een probleem kom....
 

Bijlagen

  • Test hele a.xlsm
    122,2 KB · Weergaven: 0
HSV
Ik stuurde het verkeerde bestand, bijgaand het juiste
 

Bijlagen

  • Sorteer test CATSTR.xlsm
    439,9 KB · Weergaven: 4
Je moet macro's wel inschakelen bij de opties "Vertrouwenscentrum" → Instellingen vertrouwenscentrum → Macro-instellingen.
Code:
Sub hsv()
Application.ScreenUpdating = 0
    For i = 65 To 90
        letter = Chr(i)
        With Blad1.Range("A1", Blad1.Cells(Rows.Count, 25).End(xlUp))
         .AutoFilter 6, "*" & letter & "*"
           Sheets(letter).UsedRange.Clear
         .Copy Sheets(letter).Range("A1")
         .AutoFilter
        End With
    Next
End Sub
 
Dat had ik al begrepen, maar daar staan nogal wat voor mij onbegrijpelijke mogelijkheden en ik weet niet welke ik moet kiezen. Nu staat aangevinkt VBA met meldingen uitschakelen, de andere opties begrijp ik niet, er wordt ook een melding zichtbaar dat ik een verkeerde lokatie heb ingesteld voor offline werken????
 
Ik heb deze aanstaan.
1705858059383.png

Sinds Office 365 worden macro's toch geblokkeerd van vreemden.
 
Ok, ben even onderweg, ik ga het straks thuis proberen, je hoort van mij
 
Wat ik ook probeer (inmiddels de instellingen aangepast !!) het lukt me niet. Zou jij de macro willen invoeren in mijn bestand en testen wat er gebeurt. ëénmaal lukte het me om de macro te starten maar kreeg toen een syntax-foutmelding.
 
Kijk eens of de code van HSV nu werkt.
Deze ingevoerd in de module1 en deze werkt.
Als die werkt dan alle lof naar HSV
 

Bijlagen

  • Kopie van Sorteer test CATSTR.xlsm
    549,9 KB · Weergaven: 4
Hij werkt!!! Nu ga ik de plaatsen met de letters t/m Z ook invoeren en kijken of hij dan nog werkt. Je hoort het. Jullie horen het.
 
Eindelijk kan ik mijn verzameling nu sorteren op de diverse types. De macro van HSV werkt perfect op mijn complete bestand van 11.000 regels!!.
Nog een wijziging zou ik graag willen laten aanbrengen, n.l. het overbrengen van de gesorteerde gegevens beperken tot de volgende drie kolommen, F "bekend", M "post.afk." en Y "naam". Ik weet niet of dat kan en hoe ik dat zou moeten wijzigen in de macro, maar ik weet zeker dat een van jullie dat wel kan.
 
Zoiets dus.
Code:
Sub hsv()
Application.ScreenUpdating = 0
    For i = 65 To 90
        letter = Chr(i)
        With Blad1.Range("A1", Blad1.Cells(Rows.Count, 25).End(xlUp))
         .AutoFilter 6, "*" & letter & "*"
           Sheets(letter).UsedRange.Clear
         Application.Union(.Columns(6), .Columns(13), .Columns(25)).Copy Sheets(letter).Range("A1")
         .AutoFilter
        End With
    Next
End Sub
 
Ik krijg nu de volgende melding.......
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-01-22 104557.jpg
    Schermafbeelding 2024-01-22 104557.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 6
Code kopiëren en plakken, krijg je ook geen schrijffouten.

"Voor" moet "For" zijn, en nog veel meer van zulks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan