• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met overslaan kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Hallo allemaal,

Nu eens geen VBA vraag......Ik wil de getallen van een aantal kolommen optellen. De kolommen die ik gebruik zijn van A t/m HG. Deze kolommen zijn steeds per 2 opgedeeld. Kolom A (totaalbedrag) Kolom B (aantal) en dit wordt telkens herhaald. Nu wil ik graag alle bedragen optellen dus A+C+E etc etc. Nu kan ik dit doen met A2+C2+E2............HF2. Dit werkt voor geen meter en is onzuiver. Heeft iemand van jullie en oplossing hoe ik dit snel kan doen? Anders wordt het handwerk.

Groet,
Allard

Hallo allemaal,

Nu eens geen VBA vraag......Ik wil de getallen van een aantal kolommen optellen. De kolommen die ik gebruik zijn van A t/m HG. Deze kolommen zijn steeds per 2 opgedeeld. Kolom A (totaalbedrag) Kolom B (aantal) en dit wordt telkens herhaald. Nu wil ik graag alle bedragen optellen dus A+C+E etc etc. Nu kan ik dit doen met A2+C2+E2............HF2. Dit werkt voor geen meter en is onzuiver. Heeft iemand van jullie en oplossing hoe ik dit snel kan doen? Anders wordt het handwerk.

Groet,
Allard

Maar wel een VBA antwoord.
Zet onderstaande code in een module.

Code:
Function OptelOverslaan(rBereik As Range)
    Dim iTel As Integer
    OptelOverslaan = 0
    For iTel = 1 To rBereik.Cells.Count
        If (iTel Mod 2) = 1 Then
            OptelOverslaan = OptelOverslaan + rBereik.Cells(iTel).Value
        End If
    Next
End Function

- Type in een cel =OptelOverslaan(
- Geef het bereik
- Klik op Enter.

Zie eventueel bijlage.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Hier ook nog een oplossing zonder VBA.

Deze matrix formule geeft de som van alle waarden in de oneven kolommen (A, C, E >>) van A2 t/m HG2.
=SOM(ALS(REST(KOLOM(A2:HG2)+1;2)=0;(A2:HG2);0))

matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER. Dan verschijnt er {} om de formule heen.

Bedankt heren voor beide oplossingen. Ze zijn beiden zeer functioneel :) Dank jullie wel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan