• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met waarden uit ander tabblad op meerdere cellen toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

trololo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2011
Ik heb een wat eigenaardig probleem met Excel. Waarschijnlijk is de oplossing vrij eenvoudig, maar ik ben enigszins Excel-leek. Het probleem is als volgt:

Ik ben bezig met een overzicht van de kosten voor bepaalde activiteiten. Op tabblad 1 staan aantallen personeel die voor een bepaalde activiteit nodig zijn. Op tabblad 2 heb ik de bedragen staan die per personeelslid worden betaald. Nu heb ik op tabblad 1 een optelsom gemaakt van de totale kosten per activiteit, die worden bepaald op basis van het personeel dat nodig is. In formule:

'Tab 2'!K7*U3+'Tab 2'!J7*V3+'Tab 2'!I7*W3+ ...

K7, J7, I7 enzovoort zijn steeds geldbedragen (staan dus op Tab 2).
U3, V3, W3 enzovoort zijn de aantallen personeel (staan op Tab 1).

Deze formule werkt prima als ik deze op één cel toepas, maar als ik deze formule uitbreid over meerdere rijen (d.m.v. het 'sleepblokje' in de hoek van de cel), wordt de formule in de volgende cel als volgt:

'Tab 2'!K8*U4+'Tab 2'!J8*V4+'Tab 2'!I8*W4+ ...

Kortom: niet alleen de cellen in tabblad 1 schuiven op, maar ook die in tabblad 2!
Is er een mogelijkheid om deze cellen in tabblad 2 niet 'mee' te laten veranderen?

Ik hoop dat de uitleg enigszins duidelijk is. Alvast bedankt voor een antwoord!

Plaats eens een klein XLS vbtje
Dan wordt alles een stukje duidelijker.

$ teken uitleg

Trololo, welkom op dit forum.

Code:
'Tab 2'!K7*U3+'Tab 2'!J7*V3+'Tab 2'!I7*W3+ ...

werk met $ tekens.

Code:
'Tab 2'!K[COLOR="red"]$[/COLOR]7*U3+'Tab 2'!J$[COLOR="red"][/COLOR]7*V3+'Tab 2'!I$[COLOR="red"][/COLOR]7*W3+ ...

voor het copieren en slepen met cellen in combinatie met $
K7 is variabel
$K7 zet kolom K vast
K$7 zet rij 7 vast
$K$7 zet kolom K en rij 7 vast

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Ik sluit me wel bij popipipo aan dat je met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, beter en sneller wordt geholpen.

Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt!

Een voorbeeldbestand was inderdaad duidelijker geweest. Ik zal het er een volgende keer bijvoegen.

heb je aanvullende vragen laat het gewoon even weten.

zet je de vraag anders even op opgelost?

P.s. ik zie dat je de vraag al op opgelost hebt gezet. Perfect en dank daarvoor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan