• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met zoeken naar tekst en dan bepaalde cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

abdel10

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2020
Beste

Ik ben al enige tijd aan het proberen om een formule te vinden voor het volgende probleem

ik wil dat er gezocht wordt naar "comfort" in kolom G, indien gevonden zoeken naar volle cel in kolom C en D en F. uitkomst zou een getal moeten zijn (0 of 1 of 2 of 3).

alsook zoeken naar het woord "Pre" in kolom G en dan enkel zoeken in kolom C. uitkomst zou een getal moeten zijn ( 0 of 1).

kan er iemand helpen?

bedankt alvast.
abdel :d

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wees slim en plaats een Excel bestand met fictieve gegevens.
Via de knoppen geavanceerd en paperclip te realiseren.

Is dit wat je bedoelt (wss voor in cel T3)? Invoeren in een cel en naar beneden trekken.

Code:
=ALS(G3="Comfort";SOMPRODUCT((C3:E3<>"")*(G3="Comfort"));(C3<>"")*(G3="Pre"))

En wanneer je daadwerkelijk de nul wilt zien ipv een lege cel kun je de cel eigenschappen veranderen naar "standaard"

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(G3="Comfort";SOMPRODUCT((C3:F3<>"")*(G3="Comfort"))-AANTAL.ALS(E3;"<>"&"");(C3<>"")*(G3="Pre"))

Zo dan?

Edit: ik zie dat je bericht al weg is. Al oplossing gevonden?

Laatst bewerkt:
Of:
Code:
=SOMPRODUCT((G3={"Comfort";"Pre"})*(AANTALARG(C3:D3;F3)))

Of:
Code:
=SOMPRODUCT((G3={"Comfort";"Pre"})*(AANTALARG(C3:D3;F3)))

bedankt voor de oplossing alvast.

Deze formule werkt wel, maar ik gebruik gegevensvalidatie waar ze een keuze kunnen maken.
deze worden niet herkend door de formule, vak blijft leeg.

grt
abdel

Je wilt toch wanneer "Pre" wordt gevonden dat er alleen in kolom C wordt gezocht?

Ik vermoed dat er een spatie achter "Pre" en "Comfort" staat in je validatielijstje.
Plaats anders het bestand waarin het mis gaat.

Formule bij telling C en Pre (0 of 1) en C, D, F bij Comfort (0, 1, 2 of 3).
Code:
=SOMPRODUCT((G3={"Comfort";"Pre"})*((AANTALARG(C3:D3;F3))+(-AANTALARG(D3;F3)*(G3="pre"))))

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat er een spatie achter "Pre" en "Comfort" staat in je validatielijstje.
Plaats anders het bestand waarin het mis gaat.

Formule bij telling C en Pre (0 of 1) en C, D, F bij Comfort (0, 1, 2 of 3).
Code:
=SOMPRODUCT((G3={"Comfort";"Pre"})*((AANTALARG(C3:D3;F3))+(-AANTALARG(D3;F3)*(G3="pre"))))

Dag

hier is het bestand met de 2 voorbeelden.

bedankt he
abdel

Bijlagen

Bedoel je met kolom F niet kolom E? Zo ja, dan doet deze (kleine variant op 8) toch precies wat je wilt?
Code:
=SOMPRODUCT((G3={"Comfort";"Pre"})*((AANTALARG(C3:E3))-(C3<>"")*(G3="pre")))
Nulwaarden heb je uitgezet in de weergave-opties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan