• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule mogelijk of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goede middag,

Ik ben een duiven liefhebber en beginnend met excel. Graag wil ik zien welke duiven goede vliegers zijn en welke niet. Ik heb hiervoor reeds een opzetje gemaakt hetgeen te zien is in bijlage. Ik kan wel het aantal berekenen maar niet apart voor vereniging, mls en district.
Dit is een opzet, mag dus rustig aan gewerkt worden. Andere opzet ook mogelijk. Aantal onder vereniging zijn aantal duiven.

Iedere hulp is welkom

Math

Bijlagen

Goede middag,

Nee dat bedoel ik niet. Zoals U kunt zien zijn er 4 duiven met een prijs zowel op de vereniging, MLS als het district. Het aantal vluchten uit mijn hoofd is 8. Nu is het de bedoeling om uit te vogelen hoe veel prijzen de duif op het einde van de 8 vluchten heeft gemaakt in de verening PV: MLS PM : District PD op het einde van die 8 vluchten waarop de duif heeft gevlogen. Het kan namelijk voorkomen dat een duif wel prijs haalt in vereniging en MLS maar niet in District, of wel in District maar niet op verening. Het aantal prijzen is ook geen probleem gewoon selecteren >0, maar dat is totaal en niet aantal behaalt in vereniging.

Math

Wat zou in jouw voorbeeld de uitkomst moeten zijn en waar staat dat?

Goede avond,

Ik dacht ik het voorbeeld als een duif alle vluchten heeft meegedaan dan totaal vluchten 8.
Indien op alle vluchten prijs 8x3=24
verening 8, MLS 8 District 8.

Zal morgen andere bijlage bijvoegen misschien duidelijker.

Math

Goede morgen,

Heb een en ander volgens mij beetje duidelijker gemaakt en stuur bij deze dus ook een nieuwe bijlage mee.
Hoop dat er personen zijn die mij willen en kunnen helpen.
In ieder geval alvast iedereen bedankt die tot nu toe een reactie hebben gegevens.

Met vriendelijke groeten
Math

Bijlagen

Zoek eens in dit forum op duif of duiven.

Beste Plonske,

Leuk dat je hebt gereageerd en op vraag of ik zo iets bedoel moet ik helaas zeggen Ja want werkt perfect.
Heb de formule bestudeerd ben er nog niet helemaal uit maar dat komt wel.

Dacht dat ik 2 foutjes had ontdekt namelijk de formules in AF en AG dacht ik die werkte niet. Maar toen ik N veranderde in Nat en I in Int werkte het wel perfect.

Dus uiteraard een groot compliment en nogmaals bedankt.

Ik wacht jouw reactie nog even af en hierna zal ik de vraag als afgehandeld weer gaan geven.

Math

IK had enkel een reeks titels gekopieerd en deze geplakt waar de resultaten moesten komen.
Weliswaar een beetje bewust die laatste 2 niet meegenomen, zodat je nog even werk had om de formule te kunnen begrijpen. daar ben ik blijkbaar niet in geslaagd:o
De formule doet niet meer dan te aantallen te tellen die in de rij groter zijn dan 0 en die ook voldoen aan de voorwaarden die in rij 4 vanaf kolom AB gelden.

Laatst bewerkt:
Goede morgen Plongske,

Ben gisteren nog even bezig geweest en vermoed dat de formules nu goed zijn, tenminste in de eerste rij dus 5. Als ik echter probeer de formules naar beneden te kopieren geeft hij overal een foutmelding! Als ik die bekijk begrijp ik dat ook want formule bevat dan volgens mij een rij te veel. Weet echter niet of kopieren op ander manier mogelijk is. Bij aantal vluchten en prijzen totaal lukt dat wel, maar daar staan ook geen vaste cellen in, dus bv A5 en niet A5 vast met $ teken.
Verder komt opmerking bij openen dat er ergens een verkeerde kringverwijzing plaats vind waardoor berekeningen foutief zouden kunnen plaatsvinden maar ik zie nergens een fout.

Ik heb derhalve een aangepast bestand gemaakt, waarbij ik gebruik heb gemaakt van jouw formules en deskundige hulp, zie je waarschijnlijk aan naam van het bestand.

Met vriendelijke groeten

Math

Bijlagen

Blijkbaar heb je de formule niet goed overgenomen.;)
=AANTALLEN.ALS($E5:$AJ$5;">0";$E$3:$AJ$3;AM$4)
die rode$ staat er te veel.

Wat die kringverwijzing betreft deze bevinden zich in de formules van rij 55
=AANTAL.ALS(E5:E55;">0")
Je telt daar het aantal cellen tot rij 55 en daar bevind zich de formule:evil:
dit is de juiste formule.
=AANTAL.ALS(E5:E54;">0")

Ik heb alle formules in alle bladen aangepast voor u.

Bijlagen

Goede morgen Plongske,

Ik heb me verder verdiept in de materie en vermoed dat ik het nu helemaal begrijp. Hiermee bedoel ik dat ik de formule begrijp die er staat en ook oe ik de tekens moet ingeven.
In begin wist ik alleen dat de F-4 toets het dollarteken (dus volgens mij) absoluut Cel verwijzing; wist niet hoe je $D5 voor elkaar kreeg nu dus wel.
Aantallen.als($D5:$AG5;">0";$D$3 : $AG$3;AJ$4) is dus heel iets anders als wat ik in begin dacht.

Er staat dus in principe: als bereik D5 tem AG5 groter is dan 0 en bereik s Kolom AG cel 3 tem Kolom AJ Cel 3; dan resultaat weergeven van Kolom AJ in rij 4

Of lees ik het verkeerd?

Wacht je reactie af en dan resoluut aanmerken als opgelost, heb verder ook nog wat uitgeprobeerd namelijk gelijk % berekenen, lukt rij aardig heb hiervan voorbeeld gemaakt in laatste werkblad.

Math

Bijlagen

In de formule staat
Tel het aantal die groter zijn dan 0 in het bereik $D5 tem $AG5 en waarvan de cellen voldoen aan de cel AJ$4 in het vast bereik $D$3 tem $AG$3.
de $ tekens worden gebruikt om gemakkelijker de formules te kunnen doorslepen naar rechts en naar beneden.
$ voor de letters betekend dat de kolommen vast worden gezet
$ voor de cijfers betekend dat de rijen worden vast gezet
$ voor de letters en de cijfers dan wordt de kolommen en rijen vast gezet.
de tekens kan je manueel op hun plaats zetten of door gebruik te maken van de F4 toets. per druk van de toets verplaatsen de tekens zich.

Ga daarvoor bovenaan je vraag.
Daar kan je ze als opgelost plaatsen. Indien dit niet lukt
Druk even op Attendeer moderator met het verzoek om deze vraag als opgelost te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan