• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule na formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolands

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2007
Berichten
8
Hallo,

Ik ben bezig om een van een cel data op te splitsen. Hiervoor heb ik de volgende formule voor cel C2:

=LINKS(B2;VIND.SPEC(":";B2)-1)

Dit gaat prima, maar nu wil ik hierna nog, van de uitkomst de eerste 10 karakters hebben.

Dit kan op zich met: =LINKS(C2;10) Dit gaat echter fout en ik krijg #WAARDE!

Hoe kan ik deze formules correct samenvoegen?

Wat heb ik nodig....
In de cellen B2 zit een lange reeks met printernaam:nogwattekst, maar ook printernaam-02:nogwattekst. Ik wil alles voor de : hebben, en vervolgens -xx eraf halen.

Alvast bedankt!
Roland
 
Zou je één voorbeeld string hier neer kunnen zetten (een echte)?
Ik wil alles voor de : hebben, en vervolgens -xx eraf halen.
Is niet helemaal duidelijk.
Het gaat dus om de inhoud na de eerste óf tweede (?) : en voor de (eerste) - in elke string?

=DEEL(B2;VIND.SPEC(":";B2)+1;VIND.SPEC("-";B2)-VIND.SPEC(":";B2))

Deze formule werkt voor de tekst tussen de (eerste) : en - (n.b. de - moet wel na de : komen).
 
Laatst bewerkt:
Is dit eenmalig werk? Indien ja, dan is Data > Tekst naar kolommen een simpelere optie.
 
Zou je één voorbeeld string hier neer kunnen zetten (een echte)?

Is niet helemaal duidelijk.
Het gaat dus om de inhoud na de eerste óf tweede (?) : en voor de (eerste) - in elke string?

=DEEL(B2;VIND.SPEC(":";B2)+1;VIND.SPEC("-";B2)-VIND.SPEC(":";B2))

Deze formule werkt voor de tekst tussen de (eerste) : en - (n.b. de - moet wel na de : komen).

Hier 3 verschillende welke voorkomen:

PRNPRSAW02:Win2000:Novell iPrint Policy
PRNPRSS491-2:Win2000:Novell iPrint Policy
PRNPRSSAALL:Win2000:Novell iPrint Policy

Wat ik eigenlijk wil is de printernaam voor : hebben. Bij sommige staat er echter achter de naam -2. Daarnaast bestaan de meeste namen uit 10 karakters, maar zijn er een aantal langer (zoals de 3e regel in het voorbeeld hierboven).
 
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";A1));LINKS(A1;VIND.SPEC(":";A1)-1);LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1)-1))

EDIT: werkt niet 100% door laatste toevoeging TS

Wigi
 
Laatst bewerkt:
=LINKS(LINKS(B2;VIND.SPEC(":";B2)-1);10)

Dit doet het bij mij prima op de voorbeelden die je gaf.
Zoals je het in je 1e post aangaf in 2 stappen geeft bij mij overigens ook geen fout, mits er in B2 wel iets is ingevuld waar : in voorkomt.
 
Jan

bij PRNPRSSAALL:Win2000:Novell iPrint Policy zijn het meer dan 10 karakters die je moet hebben.
 
Wat je dus eigenlijk wilt hebben is de tekst links van de eerste : óf - als ik het goed begrijp.

=DEEL(A1;1;MIN(VIND.SPEC(":";A1);ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";A1));1000;VIND.SPEC("-";A1)))-1)
 
Wat je dus eigenlijk wilt hebben is de tekst links van de eerste : óf - als ik het goed begrijp.

=DEEL(A1;1;MIN(VIND.SPEC(":";A1);ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";A1));1000;VIND.SPEC("-";A1)))-1)

Ja, daar komt het wel op neer, maar met bovenstaande formule gaat het goed, behalve bij deze 2:

PRNPRSS491-2:Win2000:Novell iPrint Policy
PRNPRSKM17:WinNT-2000-XP:Novell iPrint Policy

Dan krijg ik #WAARDE!
 
Bij mij gaat dat toch goed;

PRNPRSS491
PRNPRSKM17

als resultaat.
 
Vreemd bij mij werkt de formule prima (Excel2007), ook bij deze twee.
 
Hij gaat nu bij mij ook goed (Excel 2003), weet ook niet waarom het de eerste keer niet goed ging.

Hartstikke bedankt, dit werkt perfect nu!

Roland
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan