• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om een waarde uit een ander werkblad te halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik wil mijn salaris uit laten rekenen door Excel, gekoppeld aan mijn urenlijst. Nu krijg ik een extra vergoeding voor de uren dat ik ergens anders dan aan onze loods heb gewerkt, 'koffiegeld'. Nu heb ik een tabel ingevoerd als compleet werkblad en wil ik op mijn eerste werkblad een formule toepassen die mijn begintijd in 'totalen, kolom B' vergelijkt met de begintijd van de tabel in 'koffiegeld, kolom A' en mijn eindtijd in 'totalen, kolom C' met 'koffiegeld, rij 1'. Als ik niet heb gewerkt staat er geen waarde in 'totalen, kolom B' en zou ik graag een lege cel willen krijgen waar ik anders het bedrag zou krijgen.
Ik denk dat ik een formule moet hebben met iets als =WAARDE.ALS maar omdat ik ook naar een rij moet laten kijken heb ik ook iets nodig met EN, dit heb ik alleen nog nooit gebruikt...
Ik weet dus ook niet of het mogelijk is om het zo te krijgen zoals ik het zou willen!? Alvast heel erg bedankt allemaal.

GRTZ fun_surfer.

P.S.: Het ZIP-bestand is hoe mijn werklijst nu is en geeft misschien een beetje een beeld wat ik met die tabel bedoel.

Laatst bewerkt:
extra / opties / weergave / vinkje weghalen bij "nulwaarden" ???

ik denk dat je met de functie ZOEKEN al een heel eind komt. Als je die (nog) niet hebt, ga dan naar Extra -> Invoegtoepassingen en klik dan Analysis Toolpack aan.
Je hebt dan wel de CD-Rom nodig van Excel.

Ik hoop dat ik je goed begijp.
Voorbeeldje, als je dus om 9:00 zou beginnen en om 14:00 stop zou koffie geld 2,45 moeten zijn?
Of als je om 13:00 uur begind en om 22:00 stop is het 11,33.
Als dat zo is geloof ik dat ik je tabel begrijp, echter wat als je tot 22:30 door zou werken, dan is het 0, of heb je de hele tabel nog niet gevuld?

Begin en eind tijd bepalen de waarde op je x en y as en vervolgens wil je de waarde van de cel die bij deze x en y hoort.

Op Totaal blad neem ik de begin tijd en zoek hier de juiste rij bij vervolgens zoek ik de juiste kolom bij de eindtijd.
Deze waarden copieer ik naar Koffiegeld (cellen AZ2 en BA2)in cel CA2 zoek ik waarde in de matix met je juiste cel en kolom waarde.
Tot slot copieer ik deze waarde weer terug naar Totaal.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt, zo niet leg het dan nog eens (beter) uit.

Dat met die lege cel heb ik nog niet toegevoed, maar dat kan je makelijk zelf; in de cel koffiegeld, als begintijd is "" dan koffie geld ="" anders verwijzing zo als hij er nu staat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Withaar, dit is inderdaad wat ik bedoelde! Ik heb hem van het week-end ingepast in mijn maandlijst en hij werkt! Hardstikke bedankt! Ik was inderdaad op 'INDEX' uitgekomen, alleen wat jij hebt toegepast met verticaal en horizontaal zoeken had ik niet bedacht; bij mij werkte het dus ook niet! Ik moet ook eerlijk zeggen dat het voor mij voor het eerst is dat ik een extra kolom toepas om waarden om te zetten naar andere waarden, hier heb ik nog niet mee te maken gehad. Ik weet dus ook niet of dit soort formule me de volgende keer zelf gaat lukken, maar ik heb wel goede moed!
Ik heb er zelf nog wat meer voorwaarden aan gegeven, omdat ik geen 'koffiegeld' krijg als ik aan de loods of in het archief werk. Het enige probleem waar ik nu nog tegenaan loop is dat als ik van 7:00 tot 5:00 de volgende dag werk dat ik het maximale aan koffiegeld krijg, hij stopt nl. bij 24:00. Hier moet ik ook nog naar kijken.
Verder wil ik deze gegevens toe gaan passen in een werkblad waarin ik mijn salaris bij benadering uit kan rekenen, maar hier begrijp ik het basisbedrag van mijn LB/LH bijz. tarief niet en enige cumulatieven. Ook hier heb ik nog het één en ander na te rekenen...

Nogmaals heel erg bedankt!

GRTZ fun_surfer.

Laatst bewerkt:
Het truukje wat ik toe moest passen om het juiste bedrag aan koffiegeld te verkrijgen als ik tot 5:00 werk heb ik toegepast; ik ben na 24:00 door gaan tellen tot 48:00, als ik dus 29:00 invul krijg ik de juiste waarden.

GRTZ fun_surfer.

Was voor mij ook de eerste keer, de extra rij en tabel was eigenlijk alleen maar bedoeld als hulp middel voor mij zelf...

Wel grappig om te zien dat dit ook in Excel kan, had er eerst een hard hoofd of het wel zou kunnen, mede omdat ik niet helemaal begreep wat je nou precies wilde.

Mooi dat het allemaal werkt.

N.b. Wie heeft deze tabel zo bedacht... is het niet handiger gewoon een bepaald uurloon bij bepaalde uren van de dag af te spreken?
Bv van 0:00 tot 7:00 x bedrag, van 7:00 tot 18:00 y en van 18:00 tot 24:00 z.

Mocht dat eigenlijk ook zo zijn dan zou je eens hier (zip file met xls bestand er in) naar moeten kijken.
Bron: http://users.skynet.be/onderland/Excel.htm#Downloads

Laatst bewerkt:
Beste Withaar, je hebt gelijk, dit zou inderdaad misschien gemakkelijker zijn, die tabel heb ik van iemand van kantoor, via die tabel wordt mijn koffiegeld berekend. Eigenlijk heb ik niet echt naar een alternatief gezocht... Weer een nieuw projectje misschien! ;)

GRTZ fun_surfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan