• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om soortgelijke waarden te vinden en het verschil in jaren te reporteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

th0kvt

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen. Hier is het probleem:

Als je naar de bijbehorende Excel bestand kijk dan zie je een hele lading landen alsmede jaren die beginnen in 1960 en eindigen in 2008. De derde kolom geeft de gebruiksintensiteit van de computer aan in een bepaald land en voor een bepaald jaar. Het is logisch dat in de eerste paar jaren er geen informatie is (aangegeven met een punt) aangezien er op dit moment nog geen pc’s werden gebruikt. De volledige dataset bevat meer variabelen en hiervan beginnen er wel een aantal in 1960.

Met deze data wil ik uitrekenen hoe groot de “lag” is in opname van de technologie door een ander land (land X dat ieder land kan zijn uit de dataset) vergeleken met de USA. De “lag” of in het Nederlands “vertraging” kan uitgelegd worden als het verschil in tijd tussen een land zijn gebruiksintensiteit (voor het geval van land X) en het laatste jaar dat de USA een gelijke gebruiksintensiteit had.

Aangezien dit nogal abstract zal klinken, hieronder een voorbeeld:
Als we naar de dataset kijken en we kijken specifiek naar “Austria” en het jaar “1998”. Dan kunnen we in de derde kolom waarnemen dat de gebruiksintensiteit (cel C138) 0,23342137 is. Als we dit vervolgens vergelijken met de gebruiksintensiteit van de USA, dan kunnen we de waarde vinden die groter of gelijk is aan de hiervoor genoemde waarde van “Austria” in het jaar 1991 (cel C4054). In deze cel is de gebruiksintensiteit voor de USA namelijk 0,233614376. In 1990 is de gebruiksintensiteit van de USA nog onder de gebruiksintensiteit van “Austria” in 1998. Dus de formule moet aangeven dat de “lag” tussen de USA en Austria 7 jaar is (namelijk 1998 – 1991 = 7).

In sommige gevallen kan het zijn dat voor een bepaald land en jaartal er geen antwoord is.

Om met de vorige vraag door te gaan. Als de USA nooit een gebruiksintensiteit hoger had dan 0,23342137 (= cel C138) dan had er geen antwoord op de vraag moeten komen.

Een ander voorbeeld:
Als we kijken naar “Argentina” in het jaar 1988. Dan is de gebruiksintensiteit van de computer (zie cel C30), 0,004405223. Als we vervolgens naar de gebruiksintensiteit van de USA kijken, dan zien we dat de USA nooit een gebruiksintensiteit nooit zo’n lage gebruiksintensiteit heeft gehad. De USA had in 1981 een gebruiksintensiteit van 0,009218756, maar dit is veel hoger dan die van Argentina in 1988. De formule zou in dit geval een error of een “punt” moeten geven om te illustreren dat er geen correct antwoord gegeven kan worden. Dus de gebruiksintensiteit van land X moet altijd groter zijn of gelijk zijn (>=) aan de gebruiksintensiteit van de USA in een jaar.

Ik hoop dat jullie een idee hebben hoe de formule eruit moet komen te zien. Als jullie nog vragen hebben of aanvullende zaken dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Poging:
Voor cel D2:
Code:
=ALS(C2=".";"";ALS(C2>MAX($C$4023:$C$4071);"hoger dan USA ooit";B2-(INDEX($A$4023:$C$4071;VERGELIJKEN(C2;$C$4023:$C$4071;1);2)+1)))

Laatst bewerkt:
Klopt robdgr. Ik wist niet in welke mate personen op beide fora actief zijn. Vandaar mijn reactie op beide. Graag hier discussie voortzetten.

@arrie23
Dankjewel voor je snelle reactie. Ik ga er gelijk mee aan de slag. Je hoort zo snel mogelijk inhoudelijke reactie op je functie. Dit zal ik in dit bericht toevoegen!

Eerste reactie op je formule @arrie23;
Ik zie inderdaad dat je nieuwe functie beter werkt dan degene die je ervoor had gezet. Als de gebruiksintensiteit even hoog is (ongeveer dezelfde waarde hebben in hetzelfde jaar), dan geeft hij nu 0 aan ipv niets (top!). Ook werkt hij met negatieve lags. Voorbeeld: Zwitserland 2000. Daarnaast geeft je functie ook aan als de USA nog nooit die gebruiksintensiteit heeft bereikt ("hoger dan USA ooit").

Ik ga nog even verder kijken naar je formule en wat dingen uitproberen. Erg bedankt tot nu toe.

Laatst bewerkt:
@arrie23

Dank je voor de formule. Ik heb er al veel aan gehad. Ik merk alleen nu pas op dat er nog een klein foutje in zit. Dit is handmatig makkelijk op te lossen, echter in de formule zelf zou ik het niet weten.
Het is namelijk het geval dat alle lags + 1 moeten zijn. Als de formule aangeeft dat de lag 4 jaar is, dan is deze eigenlijk 5 jaar. Ik zal dit hieronder illustreren met een voorbeeld:

In Zwitserland 1995, de gebruiksintensiteit is 0,284206057, dit is groter dan of gelijk aan de gebruiksintensiteit in de USA in 1993. De lag is dus 2 jaar (en niet 1 jaar zoals in de formule).
Daarnaast in Zwitserland 2001, de gebruiksintensiteit is 0,681953496 en dit is groter dan of gelijk aan de gebruiksintensiteit in de USA in 2002. De lag moet dus -1 zijn (i.p.v. nu al "hoger dan USA ooit").
Wat betreft Zwitserland 2002, heeft je formule wel helemaal gelijk. De waarde is hoger dan USA ooit, deze waarde moet gerapporteerd worden aangezien er verder geen data meer beschikbaar. Het vorige jaar (2001) had Zwitserland namelijk al een hogere gebruiksintensiteit dan de USA, echter was dit toen de 1e keer.

Mocht het niet lukken om de formule hierop aan te passen, dan snap ik dit uiteraard. Het is wellicht wat complex. Althans ik vind het vrij lastig om deze opmerkingen in de formula aan te passen.

De lag ophogen is niet zo moeilijk (+1 in formule weghalen)

=ALS(C2=".";"";ALS(C2>MAX($C$4023:$C$4071);"hoger dan USA ooit";B2-(INDEX($A$4023:$C$4071;VERGELIJKEN(C2;$C$4023:$C$4071;1);2))))

Overigens heb je in jouw eerste voorbeeld aangegeven dat Austria 1998 een waarde van 7 moest hebben (vandaar de +1 toegevoegd). Nu krijg je daar de waarde 8

Om het issue met "hoger dan USA ooit" op te lossen kan je wellicht deze proberen:

=ALS(C2=".";"";ALS(EN(C1>MAX($C$4023:$C$4071);C2>MAX($C$4023:$C$4071));"hoger dan USA ooit";ALS(EN(C1<MAX($C$4023:$C$4071);C2>MAX($C$4023:$C$4071));B2-INDEX($B$4023:$B$4071;VERGELIJKEN(MAX($C$4023:$C$4071);$C$4023:$C$4071));B2-(INDEX($A$4023:$C$4071;VERGELIJKEN(C2;$C$4023:$C$4071;1);2)))))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan