• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule om te interpoleren werkt voor een bepaalde range niet. Raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellen1969

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2015
Hallo,
Ik heb een lijst met getallen op twee decimalen, nu wil ik interpoleren tussen de getallen. Dit gaat voor alle getallen goed, alleen tussen de 0,7 en 0,8 niet. Dan zet hij het getal neer wat bij 0,7 hoort. Terwijl de formule wel werkt bij alle andere getallen die ik probeer.
Ik wil dat in de getallen in Kolom B worden geïnterpoleerd in kolom F, met waarden die in G staan. De uitkomst komt dan in Kolom C.
Het gaat alleen fout in cel B8. (of als ik in de andere B kolom ergens een getal invul tussen de 0,7 en 0,8
Heeft iemand het antwoord? Zit er iets raars in mijn formule?
Bekijk bijlage interpoleren gaat niet goed.xls

Het is inderdaad raar. Het heeft te maken met het feit dat Excel in feite met binaire getallen rekent waardoor er hele minieme afrondingsverschillen kunnen ontstaan. Mijn ervaring is dat dit vooral mis kan gaan bij het opzoeken van waarden die uit een formule komen.

Als gezocht wordt naar 0,8 als uitkomst van GEHEEL(B8*10)/10+0,1 dan wordt dit niet gevonden, ondanks dat je toch een zuivere 0,8 als uitkomst van de formule zou verwachten. Maar als je dat stukje van de formule vervangt door 0,8 dan gaat het wel goed.

Ik heb dat stukje formule veranderd in AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B8+0,1;1) en dan gaat het ook goed.
Daarentegen gaat AFRONDEN.NAAR.BOVEN(B8;1) weer fout, terwijl dat ogenschijnlijk ook gewoon 0,8 is.

Ik heb mijn formule even naast de jouwe gezet, geel gemarkeerd.
Dit gaat nu goed, maar ik kan ook geen garantie geven dat dit altijd goed gaat.

Bekijk bijlage interpoleren gaat goed.xls

Dank je wel. Ik heb nog even de naar het totale bereik gekeken (getallen van 0,01 tot 10,00 doorgetrokken) en daar beide formules op los gelaten. In de mijne zaten nog een aantal getalranges waar hij niet interpoleerde. Bij jou formule gaat het goed.
Heel erg dank, blijft wel een soort van mystery.

De x- en y-waarden leveren een fraaie curve op die met een nauwsluitende polynoom beschreven kan worden:
Code:
=-0,0012*B5^5+0,0468*B5^4-0,7785*B5^3+7,7748*B5^2-49,975*B5+86,838

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan