• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om tekst te vervangen zonder hooflettergevoeligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnaAarons

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jul 2023
Goedemorgen,

Ik gebruik deze formule in cel C3 om een nieuwe zin te vormen, waarbij het woord in A2 (dat ook voorkomt in B2) vervangen wordt door streepjes.
=VERVANGEN(B2;VIND.ALLES(A2;B2);LENGTE(A2);"________________")

[TABLE="width: 559"]
[TR]
[TD]Zoekwoord[/TD]
[TD]Bestaande zin[/TD]
[TD]Nieuwe zin[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]gek[/TD]
[TD]Ik ben gek op appels[/TD]
[TD]Ik ben ________________ op appels[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Bestaande formule werkt prima zolang het betreffende woord in zowel A2 als B2 wel of geen hoofdletters bevat.
Een foutmelding verschijnt als het betreffende woord in A2 of B2 een hoofdletter bevat (of andersom)

Is het mogelijk mijn formule aan te passen zodat hoofdlettergevoeligheid er niet toe doet?
(Bijgesloten bestand bevat totaal geen persoonsgegevens)

Bijlagen

Deze foutmelding heeft niets te maken met hooflettergevoeligheid,je krijg deze foutmelding omdat het woord Appels niet voorkomt in B3, je zou dezelfde foutmelding krijgen met bv het woord pappels maw je zal iedere keer een foutmelding krijgen als het woord uit kolom A niet voorkomt in Kolom B
Probeer deze eens als test
Code:
=ALS.FOUT(VERVANGEN(B3;VIND.ALLES(A3;B3); LENGTE(A3);"___________________");A3 &" komt niet voor in: "&B3)

Je hebt helemaal gelijk en met jouw aanpassing werkt de formule prima.

Hartelijk dank voor de snelle reactie!

Vervang VIND.ALEES door VIND.SPEC in de formule.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan