• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om unieke waarden weer te geven uit kolommen op meerdere tabs

• Onderwerp starter Onderwerp starter DJWD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DJWD

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 nov 2016
Hallo forumleden,

Ik heb al vele uren lopen zoeken op het internet, en een groot deel daarvan op dit forum, maar ik kom er nét niet uit. Dus toch maar een vraag gepost, ook al lijkt ie veel op vele andere vragen.

Achtergrond:
Mijn facturen bestaan uit een voorblad met alle totalen en reguliere factuurinfo, plus één of meerdere vervolgpagina's met een specificatie van de geleverde diensten.
Van mijn klanten krijg ik ordernummers en die moet ik vermelden op de pagina('s) met specificaties.

Sommige klanten willen ook weer die specificaties onderverdeeld hebben, en dan ook nog met een net iets andere indeling/opmaak.
Om die reden hebben de facturen van deze klanten niet een, maar twee of zelfs meerdere tabbladen met specificaties.

Versimpeld ziet het eruit als in deze bijlage:

Bekijk bijlage Orders+omzet op meerdere tabs.xlsx

Voor steeds meer klanten lever ik maandelijks vele diensten onder een en hetzelfde ordernummer, en dan ook nog vaak meerdere ordernummers per maand. De zaken gaan niet slecht, zullen we maar zeggen. ;)
Maar daardoor kost het die klanten weer veel tijd om al die nummers en bedragen te controleren, met als gevolg dat ik steeds later betaald wordt. Dus wil (moet) ik op het voorblad van de factuur niet alleen het totale bedrag, maar ook de subtotalen per ordernummer vermelden.

Dankzij dit forum is het me überhaupt gelukt om van 1 tabblad een lijst met unieke ordernummers te destilleren (met INDEX en VERGELIJKEN):
Code:
{=ALS.FOUT(INDEX(Beeld!A$2:A$200;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Beeld!A$2:A$200;$B$1:B1;0));0));"")}
Met SOM.ALS tel ik dan in een andere kolom alle omzet op die onder dat bepaalde ordernummer vallen.
Code:
=SOM.ALS(Beeld!A$2:A$42;B2;Beeld!B$2:B$42)
Dank daarvoor!

Maar nu lukt het me maar niet om te zoeken naar unieke waarden die in twee kolommen die op verschillende tabbladen staan.
In het voorbeeldbestand heb ik wat knullige pogingen gedaan in cel B3 en H2, maar die leveren telkens een fout op (en dus een lege cel, vanwege de gedefinieerde waarde_indien_fout in de formule ALS.FOUT).

Wie kan me uit de brand helpen en me vertellen hoe ik de matrix in INDEX zo kan uitbreiden dat er in 2 kolommen wordt gezocht, op verschillende tabbladen (Beeld en Geluid, in het geval van het voorbeeld)?

Overige info:
- De volgorde van de ordernummers maakt niets uit.
- Ik heb Office365, maar werk nog met Excel2013 (ik upgrade pas als de attachment-bug in Outlook2016 is opgelost).

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

RichART.

Laatst bewerkt:
Je kan er ook voor kiezen om het met een macro op te lossen.

Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur, maar ik ben bevooroordeeld. Wel zijn je sheets dan het liefst hetzelfde ingedeeld. (je huidige excel is dat niet)

Hartelijk dank!

Hallo Alexcel en Wampier,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties en mijn excuses voor mijn late reactie daar weer op. Door medisch ongemak ben ik enige tijd uit de running geweest.

@Alexcel: ik had nog niet bedacht om een (verborgen) hulpblad te gebruiken, was te gefocust op een oplossing met alleen de voorhanden gegevens, maar je hebt helemaal gelijk: waarom moeilijk doen als het met een hulpblad makkelijk kan?

Met vriendelijke groet,

RichART.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan